Hoe schrijf ik een opinieverhaal

Voor school moeten we een "krant" maken. Wij hebben een sportkrant met allemaal sport artikelen, zoals een column over sport een reportage en nieuwsberichten. Maar nu moet ik een opinieverhaal maken. Hoe pak ik het het best aan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Je opinie geven is je mening geven, je schrijft dus op wat je van het artikel of verhaal vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Opiniestukken zijn een journalistiek genre waarin de schrijver zijn mening geeft over een actuele gebeurtenis. Het kan dus ook gaan om blogs, columns en ingezonden brieven.
Een goed opiniestuk bevat een duidelijke mening, behandelt één onderwerp per keer, is begrijpelijk voor een breed publiek, gaat over een actueel onderwerp.
Bovenstaande tips en meer staan op de site in onderstaande link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan ook je mening geven over een sportwedstrijd.
11 jaar geleden
Een goed opiniestuk is als volgt opgedeeld: als eerste vertel je iets, maar in principe weet de lezer dan nog niet dat dit hetgeen is waar je je mening over geeft. Dan vertel je plotseling je mening erover, en kom je aan met argumenten ("ik ben het hier niet mee eens, want...") Je kan met allerlei argumenten komen en een goede mening is gebaseerd op feiten. Ook kan je nog andere dingen kwijt over het onderwerp, zoals bijv. dat je ook een andere mening niet goedkeurt. Je kan ook schrijven hoe de zaken volgens jou beter zouden kunnen verlopen. Het uiteindelijke stukje tekst is belangrijk, want die maakt je mening nu eens goed sterk ("dus laat die wapens nou maar gewoon vallen en praat over een betere oplossing. Simpel zat.")