is het goedkoper om de cv hrketel op 18 te laten of steeds terug naar 15 of 12 en dan bij thuiskomst op 20graden? #durftevragen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

hoe kleiner het verschil tussen de buitentemperatuur en de binnentemperatuur, hoe minder warmte je verliest. Al het warmteverlies moet weer gecompenseerd worden wanneer je het weer warm wilt hebben.

Zet je hem op 18 dan houdt hij dus 18 aan ook wanneer je er niet bent en heb je dus in die periode meer verlies dan wanneer je hem verder laat zakken. Daar tegenover staat dat het helemaal niet behaaglijk is om in een huis van 12 graden thuis te komen en je cv is uitgelegd om maar een paar graden per uur te kunnen stijgen.

Kortom, energetisch alles echt uit en dus Tbinnen wordt Tbuiten zuiniger, om vorstschade te voorkomen altijd een graad of 6 aanhouden als minimum. Voor het comfort is 15-17 graden het beste, daarmee is het in de meeste huizen binnen een uur weer behaaglijk.

Verhalen dat alsmaar door blijven stoken energiezuiniger is, zijn onzin. het verlies is gerelateerd aan de delta-T en hoe kleiner die is, hoe kleiner het verlies. Het extra verlies in de leidingen bij hoog opstoken van het cv-water is te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is beter om de verwarming op 18 graden te laten staan. Als je de cv op 12 graden zet en vervolgens op 20 graden, moet hij veel meer kracht en stroom gebruiken om op die temperatuur te komen en dus ben je duurder uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is een goede thermostaat te kopen, programmeerbaar en slim.; Een duurdere honeywell bijv.
Daar programmeer je dan de tijden en de temperaturen in.
De goede termostaat snapt dat als jij zegt 17.00 uur 21 graden, dat het om 17.00 uur altijd 21 graden moet zijn, niet dat hij dan moet gaan gbeginnen. Hij snapt ook, dat als het buiten -10 is dat hij dan eerder moet beginnen dan dat wanneer het +10 is. Je bent nog zuiniger als je rekening houdt met de dagen. Zet de lage temperaturen alleen niet te laag. Ik gebruik zelf als laagste temperatuur 15 graden ('s nachts, vakantie) en ik vind mijn gasrekening meervallen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit advies geldt alleen als je een redelijk geisoleerd huis hebt. . Wat ook scheelt is om bij een bouwmarkt en goedkope timer te kopen en die op de stekker van de centrale afzuiger te zetten.
Tijd van doucen, tijd van komen en bij naar ned gaan mag hij een uurtje aan. Daarna uit.
Tenzij je een stevige roker bent, dan moet je hem gewoon aanlaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alles al geprobeerd maar het goedkoopste ben je uit met :Overdag de verwarming uit zoals nu met die extreme kou koelt het huis overdag max 4 a 5 graden af dus pas bij thuiskomst de verwarming aan : omdat het huis al warmer aan voelt omdat je van buiten komt : en na een kwartier begint je huis al een beetje aangenaam te worden .