deze gebruik ik altijd voor het maken van een taart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En deze geeft je ruim de keuze!
http://lmgtfy.com/?q=petit+beurre+taart
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Petit beurre taart.

Deze taart kun je gemakkelijk samen met kinderen maken. Hij is snel gemaakt en kinderen zijn er bovendien gek van.

Ingrediënten:
twee pakken petit-beurre koekjes
een kan koude koffie
250 gram zachte boter
100 gram bloemsuiker (afhankelijk hoe zoet je de taart wil maken)
een pakje hagelslag

Bereidingswijze:
Maak de boterroom. Meng de boter en de bloemsuiker in een kom, zorg dat alles goed gemengd is en dat je de boter goed kan smeren.
Begin met de onderlaag. Dop de koekjes in de koffie, zorg dat ze goed doordrenkt zijn en leg ze op een bakplaat of plateau. Vorm een grote rechthoek.
Besmeer de onderlaag met een fijne laag boterroom.
Werk naar boven toe af ,door iedere keer een laag koekjes gedrenkt in koffie te leggen.
Eindig met een laag koekjes.
Zorg dat je nog wat boterroom over hebt, of maak er wat extra bij en besmeer de hele taart, zorg hierbij dat de laag mooi gelijk en effen ligt. Anders heeft dit een lelijk uizicht, gebruik een mes hiervoor.
Bestrooi de laag met hagelslag, verspreid de hagelslag gelijkmatig over de taart ,zorg ervoor dat de hagelslag de boterroom helemaal bedekt.
Zet de taart tenslotte in de koelkast om wat te laten opstijven.

Tips:
Wees voorzichtig als je de petit-beurre koekjes in de koffie doopt, de koekjes moeten doordrenkt zijn,maar let op dat ze niet in stukken vallen.
Je kunt ook cacaopoeder toevoegen aan de boterroom voor een chocoladesmaak.
Laat de petit-beurre taart een nachtje staan in de koelkast, de volgende dag zal hij nog beter smaken.

Benodigdheden:
Kom
Koffiezet
Lepel
Mes
Bakblik of plateau
Schaaltje voor de koffie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit werd altijd 'arretjescake' genoemd en is typisch Nederlands.
De makkelijke manier is zo;

Je hebt nodig;
200 gr. biscuitjes,
200 gr. witte- of bruine basterdsuiker,
2 verse grote eieren,
4-6 eetlepeld cacaopoeder,
125-175 gr. roomboter.

Doe suiker en eieren in een kom en mix ze goed door.
Doe lepel voor lepel de cacaopoeder erdoor en meng goed.
Voeg boter en biscuitjes in delen afwisselend toe.
Schep het mengsel in een ingevette cake- of springvorm.
Druk de bovenkant aan en zet 2-3 uur of 1 nacht in de koelkast. Hij is 'machtig' lekker!

Toegevoegd na 9 minuten:
Je moet wel van tevoren de koekjes in stukjes breken en de boter smelten in een pannetje of magnetron.

Het is ook erg lekker om 250 gr. bruine basterdsuiker met 2 eetl. vanillevla te mixen en verder alles hetzelfde te doen als boven. Wil je wat luxe doe er dan gehakte wal- of hazelnoten door en/of brokjes pure chocolade.

Toegevoegd na 11 minuten:
bij dit laatste recept moet je wel 250 gr. roomboter en 250 gr. koekjes nemen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, arretjes cake.
Ik ken dit recept alleen met frituurvet, ipv roomboter.
Dit zijn wel de orginele ingredienten hiervoor een +1
amc
14 jaar geleden
Je hebt gelijk Loes, het was dan ook armelui`s taart en die hadden geen roomboter. Trouwens weinig mensen hadden toen geld over voor roomboter. Het is in elk geval lekkerder en gezonder dan frituurvet en dat is weer het voordeel van nu.