De mozarella kaast wordt ineerste instantie gemaakt zoals elke abndere kaas (Wel van speciale waterbuffel melk) door stremsel toe te voegen ed.

Zodar de kaas gestremd is, worden er blokjes van gesneden. Deze neemte de kaasmaker in de hand, en kneed ze vervolgens tot de kaas in strengen te trekken is. Hiervan maakt hij vervolgens bollen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor Mozzarella wordt eerst aangezuurde melk gestremd. Daarna wordt de wrongel gesneden en de vrijgekomen wei afgetapt. De wrongel wordt - na rijping - overgebracht in rond draaiend heet water. Daar ontstaan lange draden kaas die snel samenklonteren. Als de juiste structuur bereikt is wordt de klomp kaas gekneed en in stukken gescheurd, die - met de hand of machinaal - tot bolletjes verwerkt worden. De bolletjes worden in koud water of koude wei gegooid om af te koelen (omdat ze dan hun vorm bewaren en niet uitdrogen).