Mag de koningin zich nog bedenken?

Wat als koningin Beatrix zich op het laatste moment , 1dag voor de opvolging door prins Willem-Alexander, bedenkt en toch niet wil aftreden.
Kan en/of mag dit?
Bestaat hier ook een protocol voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja , dat zou leuk zijn En de paus ook als 1 april grap ! Nee dat kan niet . Bij de koningin zou kunnen bij een niet denkbare afschuwelijke tragedie . De werkelijkheid kan meer bizar zijn dan een gek kan verzinnen . Maar nee hopelijk niet .

Het beste antwoord

Daar is geen wet voor. De grondwet heeft het over 'afstand doen' van de troon maar dat heeft Beatrix nog niet gedaan. Ze heeft alleen aangekondigd dat ze dat gaat doen en als dat niet gebeurt, is en blijft ze koningin. Totdat ze e alsnog daadwerkelijk aftreedt of overlijdt. In beide gevallen wordt Willem-Alexander op datzelfde moment koning.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee dat kan ze niet meer het besluit is gevallen en de ceremonie en de voorbereidingen zijn begonnen.