Vanaf welke temperatuur in het lokaal mag je les hebben?

Ik heb vaak het eerste uur biologie, en dan moet het lokaal nog opwarmen. Gedurende het eerste uur is het dan dikwijls 13/14 graden Celsius in het lokaal. Dit is natuurlijk ontzettend koud. Daarom is mijn vraag; vanaf welke temperatuur mag je les hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Het is fris, maar het is buiten kouder.
Gewoon je jas even aanhouden denk ik, zal een oud schoolgebouw zijn.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bij ons op school mocht je geen jas aan in de les, hij mocht niet eens mee de klas in. Maakte niet uit hoe koud het was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13/14 graden valt mee, aangezien je uit een koudere omgeving komt..kun je een beetje wennen aan de warmte. Van 5 graden naar 20 graden is ook niet zo gezond denk ik zelf.

Antwoorden (3)

Daar zijn geen wetten en regels voor.
Overleg het eens op school, misschien kan men de verwarming wat eerder aandoen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimaal 20 graden Celsius in België. In Nederland zouden er wel verschillen zijn. Veelal moet je kijken naar de werkomstandigheden van de leraar als je dit wil opzoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er in de arbowet helemaal niet over vanaf welke temperatuur je les mag hebben.
Hooguit in welke temperatuur je les mag geven.
Als de leraren niet klagen is er dus niks aan de hand.

Bovendien duurt het niet zo lang, dat koud hebben.

Verplichtingen Arbowet
Het Arbobesluit (artikel 6.1) bepaalt dat de temperatuur op de werkplek of van het product dat moet worden bewerkt niet nadelig mag zijn voor de gezondheid van de werknemer. Hoewel er geen specifieke temperaturen worden genoemd, is wel bepaald dat werkgevers er alles aan moeten doen om gezondheidsklachten te voorkomen. Als een lage temperatuur niet vermeden kan worden, moet de werkgever:
* persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar stellen
* de duur van de werkzaamheden verkorten
* werkzaamheden afwisselen met werk op een warme plek

En dat geldt dus voor de leraren, niet voor de leerlingen.

Je mag dus best les hebben in 13/14 graden. No problem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, in Nl zijn daar geen regels voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, en aangezien er ook banen zijn waarbij mensen regelmatig in vries- en koelcellen staan, is een leslokaal van 14 graden helemaal geen probleem. + van mij.