Wat zeg je tegen iemand als je wilt 'proosten', maar dan met koffie of thee? Hoe heet dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (10)

Volgens mij gewoon 'proost'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op de gezellig heid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem aan dat dit gewoon proost is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proosten doe ik nooit met koffie/thee.

Als ik het gezellig wil hebben volgt bij mij hooguit de vraag:
"Koekje erbij ?"

Als ik dan toch zou proosten... tja: Drink ze?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Op je gezondheid!"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon "proost" of "gezondheid". Hetgene wat je drinkt heeft er verder niks mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat je alleen hoort te proosten met alcohol, wat mij eigenlijk onzin lijkt want de (gelegenheids-) geheelonthouders doen altijd gewoon mee.

Ik heb het voor je geprobeerd na te zoeken in "Hoe hoort het eigenlijk" van Amy Groskamp-ten have. (één van de twee etiquettebijbels, naast "De Dikke Ditz" van Reinildis van Ditzhuyzen) maar daarin wordt alleen gesproken over toosten tijdens een diner, dus niet bij de thee en zelfs niet bij de borrel.

Misschien moet je eens googlen op een van die beide dames? Al leverde het mij zo 1,2,3 niks op, behalve dat je volgens Ditzhuyzen niet hoort te klinken, terwijl het van Groskamp ten Have wel mag, zolang het gezelschap maar niet te groot wordt.

Mijn persoonlijke conclusie is dat als de beide corifeeën het al niet met elkaar eens zijn, jij best kan proosten met Thee, en dan ook nog zelf mag verzinnen wat je erbij wil zeggen.

Gezondheid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klek, klek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Proosten doe je gewoonlijk bij bevestigen van de heilwens met een heildronk, dat wil zeggen dat men drinkt op iemands welzijn, waaronder de goede gezondheid. Na het uitbrengen van de toost, het uitspreken van de heilwens, wordt in een groter gezelschap het glas geheven onder het uitspreken van het woord "proost", "gezondheid", "lechajem" of het verwante "daar ga je" en een slok genomen. In een kleiner gezelschap wordt de heildronk op andermans welzijn niet bevestigd door het glas te heffen, maar door te klinken, het gevulde eigen drinkglas of bierpul eerst tegen een andermans gevulde glas of pul te tikken. In een gezelschap van twee personen wordt, afhankelijk van de intimiteit, daarna gelijk de slok genomen, of worden eerst nog de gebogen armen met het glas of de pul door elkaar gestoken.
Deze ceremonie doe je dus volgen de etiquette alleen met alcoholische dranken. Ik heb veel thee gedronken in het theeland bij uistek, China. Ze slurpen daar de godganse dag gele thee want die schijnt het gezondste te zijn en zonder suiker. Iedereen wacht tot de gast (dat was ik dus) een slokje nam. In het begin had ik dat niet in de gaten en werd de thee dus koud. Totdat ik aan mijn Chinese agent vroeg waarom niemand begon te drinken. Zijn antwoord was; ze wachten op jou. Overigens ging dit ook vaak tijdens het dineren zo. Dan bleef die vis mij maar aanstaren en ik dacht steeds: waarom begint nu niemand, dan weet ik tenminste hoe het moet. Terug naar de thee. Niemand zij iets in de trant van proost. Maar zodra er alcoholische drankjes (mao tai 52%) werden genuttigd, werd er druk geproost (ganbei in het Chinees of bottom up in het Chinese Engels). Er werd dan verwacht dat je het glaasje in een keer achterover gooide. Uiteindelijk hebben de Nederlanders (VOC) de thee uit China via Batavia naar Europa gebracht en daar is de hele theecultuur uit ontstaan, beginnende in Engeland. Daar kwam ik ook veel (heb de Wedgwood fabrieken nog bezocht) en ook daar werd er niet geproost als de theeceremonie begon. Gelukkig kreeg je in Engeland nog een koekje bij de thee en mocht je er ook wel een klontje suiker in doen. Overigens koop je de lekkerste thee in Duitsland, probeer het maar eens. Je hebt daar speciale theewinkeltjes. Natuurlijk houdt niemand je tegen door te proosten als je met de thee begint. En tegen je vrienden kun je best een vriendschappelijke opmerking maken, maar in een wat officiëler gezelschap zou ik toch de etiquette als leidraad aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon hetzelfde, je kan ook eventueel zeggen (voor je gezondheid)