Welk niveau moet je gedaan hebben voor mbo-v of hbo-v?

Ik wil naar d kant van kinderverpleegkunde toe, om daar te gaan werken. Maar wat is nou het verschil tussen mbo-v en hbo-v? En hoe haal je die kwam niveau van de middelbare? Moet je voor mbo-v mavo hebben ofzo?? Please help mij!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

De 'm' staat 'middelbaar', de 'h' voor hoger. Een niveauverschil dus; een HBO-opleiding is moeilijker dan een MBO-opleiding.

Om aan de MBO-opleiding te beginnen heb je een diploma nodig van de 'oude' mavo-met-zes vakken op D-niveau (tegenwoordig VMBO-T) of een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo.
Om aan de HBO-opleiding te beginnen heb je een HAVO- of VWO-diploma nodig of een MBO-diploma op niveau 4.

Toegevoegd na 5 minuten:
De kinderverpleegkundige is (als mijn bronnen kloppen) een vervolgopleiding na de HBO-verpleegkunde. Net zoals je ook voor een vervolgopleiding ambulanceverpleegkundige, Intensive Care-verpleegkundige e of arbo-verpleegkundige (bedrijfsverpleegkundige) kunt kiezen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, is er dan ook een verschil kwa inkomen en zoeken naar werk? Of dat niet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verpleegkundige is minimaal mbo
Je kan grofweg stellen hoe hoger je opleiding, hoe hoger je salaris.
Werk is er meestal wel in de zorg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimaal mbo 4 , moet er staan.
Mbo.1 t/m 3 is opleiding tot helpende/verzorgende
Computoon
11 jaar geleden
Salaris (volgens http://www.youchooz.nl/beroepen/mbo-verpleegkundige/76/salaris/5#) "Als beginnend verpleegkundige kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 1.700,- per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer € 2.905,-. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

En, leuk om te weten: als je onregelmatige werktijden hebt, komt er een onregelmatigheidstoeslag bovenop je salaris. De toeslagen voor de uren die als onregelmatig worden beschouwd, liggen tussen de 22% en 60%. Dat kan dus behoorlijk oplopen!

Ook als je de opleiding volgt via de BBL-variant (werken en leren) ontvang je een salaris. In de voorbereidende leerperiode heet dat een zakgeldvergoeding. Deze bedraagt € 462,- bruto per maand. Het is ook mogelijk dat je het minimumloon ontvangt. Dat is per 1 januari 2013 € 506,95 voor een 16-jarige, waarbij het met je leeftijd oploopt tot € 1.469,40 vanaf je 23e.

Gedurende de maanden dat je in de instelling werkt, krijg je een leerlingmaandsalaris. Dat is voor 36 uur per week (inclusief lessen op school) ongeveer als volgt, afhankelijk van de cao waaronder je valt.
1e jaar: € 1.102,-
2e jaar: € 1.300,-
3e jaar: € 1.680,-
4e jaar: € 1.680,-" HBO:
"Als beginnend verpleegkundige op HBO-niveau kun je rekenen op een bruto salaris van minimaal zo'n € 1.700,- per maand. Dit kan oplopen tot ongeveer € 3.210,-. Dit is exclusief 8% vakantiegeld en een eindejaarsuitkering.

En, leuk om te weten: als je onregelmatige werktijden hebt, komt er een onregelmatigheidstoeslag bovenop je salaris. De toeslagen voor de uren die als onregelmatig worden beschouwd, liggen tussen de 22% en 60%. Dat kan dus behoorlijk oplopen!

Ook als je de opleiding via de duale variant volgt (afwisselend werken en leren) ontvang je een salaris. In de voorbereidende leerperiode heet dat een zakgeldvergoeding. Deze is minstens € 462,- bruto per maand. Het is ook mogelijk dat je het minimumloon ontvangt. Dat is per 1 januari 2013 € 506,95 voor een 16-jarige, waarbij het met je leeftijd oploopt tot € 1.469,40 vanaf je 23e.

Gedurende de maanden dat je in de instelling werkt, krijg je een leerlingmaandsalaris. Dat is voor 36 uur per week (inclusief lessen op school) ongeveer als volgt, afhankelijk van de cao waaronder je valt.
1e jaar: € 1.102,-
2e jaar: € 1.300,-
3e jaar: € 1.680,-
4e jaar: € 1.680,-"