Als je geld vind, mag je dat dan houden?

Hoi,

Mijn vraag is: als ik geld vind, in de bus bijvoorbeeld. Mag je Dat dan houden, of moet je het naar de politie brengen etc etc.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je moet wettelijk al wat je vindt naar de politie brengen. Als het een portefeuille of portemonnee betreft zou ik dat zeker aanraden. Als ik er een aanwijzing over de eigenaar in kan vinden zou ik het liever zelf terugbrengen, al was het maar om het blije gezicht te zien en om zeker te zijn dat het terecht komt; Heb ik al meerdere malen gedaan. Als het echter alleen maar geld is en niets anders (geen verpakking errond) dan heeft het geen zin het naar de politie te brengen, mijn gedacht. De Vlaamse TV heeft eens under cover in een tiental politiekantoren een zogezegd gevonden portefeuille met daarin 150 euro afgegeven. Achteraf bleek toch in drie van de tien gevallen het geld spoorloos verdwenen te zijn. Toegevoegd na 2 minuten: Nochtans zat in die portefeuilles ook het adres van de eigenaar!!! Zie artikel in "bron" hierbij.

Bronnen:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binn...

Dan moet je het geld officieel en heel netjes naar de politie brengen. In de praktijk zou ik zeggen; kijk of je iets vind wat het naar de eigenaar leid (identiteitskaart of iets) en zo niet, het zelf houden. Anders verdwijnt het toch in de staatskas.

Nee, je mag het niet zelf houden, tenzij je bij de politie hebt gemeld, dat je zoveel geld, daar en daar gevonden hebt, de eigenaar krijgt, als hij zich meldt bij de politie, te horen dat hij zijn geld bij jou op kan halen, meldt de eigenaar van het geld zich niet, dan is het geld na bepaalde tijd van jou.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100