Kan een kind gechipt zijn met een RFIDchip oid. Zie omschrijving!?

Gisteren ben ik best geschrokken, toen een meisje(16 jaar oud) in vertrouwen tegen mij zei dat ze waarschijnlijk gechipt is. Haar vader weet altijd waar ze is. Ze is ook een keer naar een bos geweest en vroeg toen aan d'r pa: waar ben ik? Zei hij: wat doe je in het bos? En vaak loog ze over wat ze deed in het weekend en toen kreeg ze altijd een sms: ik dacht dat je "plaats x" was? Haar vader heeft heel veel geld, dus ik denk niet dat het onmogelijk is. Hij kan trouwens niet zien waar ze geweest is, maar alleen waar ze op dat moment is. De vader zegt verder tegen haar dat hij het weet via een iphone app, maar aangezien ik op haar iphone geen enkele "tracking" app kon vinden, en hij het ook nooit heeft laten zien, denk ik dat dit bullshit is. Alstublieft antwoord!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

'Chippen' is in principe mogelijk, maar zo'n RFID chip (zoals bij honden en katten gebruikt wordt) is alleen op korte afstand af te lezen. (Enkele centimeters).
Er zijn chips die tot enkele meters afgelezen kunnen worden, maar meer niet.

Een gsm (of vergelijkbare) zender voor groot bereik kun je niet ongemerkt in je lichaam hebben (je moet elke paar dagen de accu ook nog eens opladen...) Dus dat is in dit geval uitgesloten.

De simpele test: laat je iPhone thuis, of bij je vriendje, en vraag pa 'waar ben ik'.

Ik geloof direct dat er verborgen apps op de iPhone kunnen staan (al een fabrieksreset geprobeerd?), en totaal niet dat pa een zender bij zijn dochter ingeplant heeft.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik realiseer me ineens dat het simpele 'laat je iPhone thuis' voor een moderne verwende tiener misschien wel flink ver van haar ervaringswereld af staat...
Toch een keertje proberen dan maar (neem desnoods een vriendin-met-phone mee voor noodgevallen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk gebruikt de vader "waar is mijn iphone", dit kan je instellen en dan via internet zien waar je iphone zich bevind
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me een aan onmogelijk grenzende onwaarschijnlijkheid. Dat lijkt me wettelijk onmogelijk. iPhones daarentegen, hebben een automatische functie die je aan kunt zetten (te vinden bij instellingen: privacy: locatievoorzieningen: zoek mijn iphone).

Andere apps ('Zoek mijn vrienden' of willekeurige andere 'Friend finders', te vinden in de Appstore), vereisen soms alleen maar de app aanwezig bij haar vader, en toestemming van zijn dochter, om haar te kunnen zien op zijn telefoon. Als hij zichzelf toestemming heeft gegeven is daarmee ook het mysterie opgelost.