Welke soort waterschildpad zou ik kopen. Ik wil een soort dat redelijk klein blijft en makelijk is om te onderhouden. Alvast bedankt.

Een waterschildpad kopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
bamibal
11 jaar geleden
Ik zou een pluchen of plastic schildpad kopen. Schildpadden hebben veel verzorging nodig, blijven niet klein, en worden regelmatig gedumpt omdat ze te lang meegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Muskusschildpadden worden toch maar max. 12cm.

Antwoorden (2)

De waterschildpadden die nog verkocht mogen worden, worden allemaal groot.
Tot wel 30 cm.
Wil je het goed doen, dan is er veel werk aan.
Het kost je ook veel geld, zeker als de schildpadden groter worden.
Groot aquarium, lampen, filters pompen, voer, medicijnen enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus zijn er geen soorten die redelijk klein blijven in de handel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
juist ed +
Ik zit te denken aan een;

Sternotherus (Muskusschildpad)

Wordt 8 tot 10cm. groot.

Lees hier meer;

http://www.schildpadnet.nl/artikelen/artikelen.php?id=34

Zeker voor een beginner een mooie makkelijk te houden schildpad.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Muskusschildpad

Toegevoegd na 8 minuten:
Doordat deze soort redelijk klein blijft en niet veel eisen stelt aan zijn omgeving is de muskusschildpad vaak een betere keuze dan bijvoorbeeld de geelwangschildpad en de geelbuikschildpad, die dubbel zo groot kunnen worden, om in gevangenschap te houden. Een aquarium van 80x40x50 cm (lxdxh) is voldoende voor één exemplaar. Voor elk extra exemplaar dient de grootte van het aquarium met 20% toe te nemen. De schilpadden komen zelden het water uit om te zonnen en een warmtelamp is dus overbodig. Ook een uv B-lamp is niet noodzakelijk omdat de schildpadden voornamelijk over de bodem van hun leefgebied scharrelen waar weinig tot geen uv-straling komt. De watertemperatuur dient rond kamertemperatuur te worden gehouden, een verwarmingselement kan dus nodig zijn, afhankelijk van de plaats van het aquarium. De schildpadden zijn niet zulke goede zwemmers en er moeten dan ook voldoende voorwerpen in het aquarium aanwezig zijn waarmee de schildpad gemakkelijk het wateroppervlak kan bereiken. Zo niet, dan mag de waterhoogte maximaal de lengte van het schild bedragen. De muskusschildpad kan met een goede verzorging 25 jaar of ouder worden. Terugkomende kosten voor het houden van een muskusschildpad zijn die van voedsel, elektriciteit en eventuele kosten als de schildpad ziek wordt.