Is het (in theorie) mogelijk dat de golven van de zee van d kant af gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Hoe bedoel je? Dat gebeurt toch ook gewoon wanneer het eb is?

Antwoorden (1)

Ja, dat is mogelijk. Meestal is er sprake van een aanlandige wind, dit betekent dat er wind van af zee komt en de wind dus richting het land gaat. Hierdoor gaan de golven ook naar het land.
Af en toe spreek je van een aflandige wind. Dit is het tegenovergestelde van een aanlandige wind. Hierbij gaat de wind vanaf het land af, naar de zee. Hierdoor gaan de golven ook van het land af. Dit is erg gevaarlijk wanneer je gaat zwemmen omdat je moeilijk terug kan komen naar de kust.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij lijkt het door de wind dat de golven de andere kant op gaan maar de wind heeft echt geen invloed op de golven die van zee komen en hoger worden door het land onderwater. Anders zou je door een beetje wind meteen kilometers meer strand hebben.