Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

İs een ei levenloos of dood?

Een ei leeft niet en zal dat ook niet doen dus is het levenloos. Maar er kan wel leven uit onstaan. Blijft het dan onder de categorie levenloos?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
De eieren die je in de winkel koopt kan niks uitkomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bevrucht ei?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie nu pas dat je vraag eigenlijk fout is. Levenloos en dood zijn bijna identiek. Je bedoelt waarschijnlijk levend of dood?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ elicrates; er is wel degelijk een verschil tussen dood en levenloos. voorbeeldje: dood: lijk van een dier, levenloos: een stuk steen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Correctie Je vraag kan wel goed gesteld zijn. Alleen de antwoorden zijn in dat geval niet in de lijn van de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Interessant misschien nog (dezelfde vraag) http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/biologie/ei-levend-dood-levenloos.26016

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het verschil zit 'm in bevruchting. Een bevrucht ei leeft wél.
Een onbevrucht ei kan geen leven voortbrengen en is dus levenloos. Dat dient alleen ter consumptie.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou het antwoord hetzelfde blijven bij een ongeslachtelijke (maagdelijk) voortplanting. Maw het ei is niet bevrucht maar er komt wel een nakomeling uit.
Amadea
11 jaar geleden
Dat klopt niet, Elicrates. Het ei is dan wél bevrucht, alleen niet door een haan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar hoe is die bevrucht dan? Wat versta je daar dan nog onder? Het kan natuurlijk wel wat je zegt, als je bedoelt dat de vrucht toch diploide is geworden. Maar er bestaan ook haploide vruchten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het in bovenstaande weliswaar niet over kippeneieren want die kunnen niet maagdelijk voortplanten (Althans niet voor zover ik weet). Maar of vraagsteller nou enkel een ei als organisme bedoelt (dus die uit een kip), of ook een eitje in de vorm van eicel weet ik niet zeker. Eventueel wel, en dan gaat mijn opmerking ook niet meer op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea, Een bevrucht ei leeft wel, schreef je. Ja, dat is waar, maar niet eeuwig. Na een aantal uren afgekoeld te zijn, is het toch echt dood, en niet meer levensvatbaar. Hoeveel uren hangt af van de soort vogel, en de omgevingstemperatuur.

Andere antwoorden (4)

Beetje smerig antwoord maar het is eigenlijk een onbevruchte
eicel dus potentieel dood. en niet levenvatbaar zodra he ei compleet is

Wat vrouwen normaal hebben als ze menstrueren
en het eitje niet bevrucht is.

Je kan een ei ook niet zien als helemaal een " vrucht" eicel
Het eiwit is alleen voedsel voor de eventuele vrucht die er in zou zitten
wat dus niet het geval is als het niet en nooit bevrucht is
(Lees meer...)
11 jaar geleden
Het valt niet precies onder de categorie levenloos. Als een ei bevrucht is, is ie levend, als er geen bevruchting aan te pas is gekomen is hij levenloos. De eieren die in de winkels worden verkocht zijn in ieder geval levenloos.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een ei is dood, een ei groeit (welliswaar in een kip, maar toch) levenloze producten zijn. Brokkelen eventueel af, zoals rotsen die stenen worden, maar iets wat levenloos is groeit niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is dood omdat het ooit heeft geleefd in het ei zelf
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding