Mijn vriendin heeft symptomen van depressie en zet relatie op het spel, ik wil haar echt niet kwijt, wat moet ik doen? Ik ga morgen naar haar toe

Hallo iedereen,

Zoals de titel al vermeld heeft, mijn vriendin is de laatste tijd heel anders. Ze zit niet meer lekker in haar vel en in de knoei met alles. Ze denkt dat het misschien aan onze relatie ligt. Even later zegt ze dat ik niks hoef te veranderen en dat het aan haar ligt en dat het echt niet aan mij ligt. Ze is de laatste tijd ook anders gaan gedragen, minder aanrakingen. Ze zegt echt dat het aan haar zelf ligt en dat ze alles even niet meer weet en weer de oude wil worden. Ik probeer haar alle steun te geven en help haar met alles. Probeer veel leuke dingen te doen en het gaat altijd heel leuk en gezellig met elkaar.

Nu wil ze dat ik morgen gewoon naar haar toe kom, ik heb gezegd dat ik met haar wil praten omdat ik bang ben. Wat kan ik doen? En wat zou mijn vriendin moeten doen om uit deze situatie te komen en overal weer zin in heeft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Misschien moet je haar de tijd geven om inderdaad alles op een rijtje te zetten, zoals je al zei heeft ze symptomen van een depressie mocht dit ook daad werkelijk een depressie zijn is het misschien verstandig om haar richting een psychiater te sturen, niet omdat ze "gek" is of iets in die richting maar het kan zijn dat deze ziekte in de genen zit of dat een traumatische gebeurtenis de aanleiding was/is voor deze symptomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lastige en moeilijke situatie!
In feite is het enige, dat jij kunt doen: praten, gerichte vragen stellen en luisteren. Vertel haar ook je bezorgdheid en neem haar natuurlijk serieus.
Ligt het aan jullie relatie, dan zal dat gaandeweg wel duidelijk worden. Dat is dan heel verdrietig natuurlijk en een pijnlijk proces.

Een depressie is niet wat men vaak zegt: ik voel me al een paar dagen zo down: ik voel me depressief. Dat is een dipje, dat heeft iedereen wel eens.
Een depressie is een langdurige periode van zeer diepe neerslachtigheid en verlies van levenslust en wordt beschreven in de DSM IV.
Leuke dingen doen is meestal niet mogelijk en dat wil iemand met een depressie ook helemaal niet.
Onderstaand info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)

Om vast te stellen, of ze een depressie heeft of dat het iets anders is, is de eerste stap om een afspraak met de huisarts te maken. Dat zou je haar eventueel kunnen voorstellen en met haar meegaan als ze dat wil.