In de bron hieronder kun je lezen wanneer een mes wel en niet toegestaan is. In jouw geval zou ik zeggen dat het toegestaan is, omdat ik niet verwacht dat het om een mes gaat van bijvoorbeeld langer dan 28 centimeter, of met een snijvlak aan beide kanten.

Je moet ook rekening houden met de situatie. Ga je met de padvinders het bos in, dan zal de politie eerder raar opkijken als je géén mes bij je hebt. Verder: is het duidelijk dat je je mes enkel en alleen gebruikt om planten of hout af te snijden, dan zal geen enkele agent er een probleem in zien dat je het bij je draagt.

De wet is belangrijk, maar de situatie waarin iets gebeurt ook. ;) Groetjes, Amfi.