is er handel in bomen van 10 jaar oud?

Vraag me dat af omdat ik de tuin wil veranderen en een paar acacias wil opruimen..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Bomen die al tien jaar op de zelfde plaats staan, hebben weinig kans dat ze het verplanten overleven.
Het belangrijkste aan een boom, zijn de haarwortels, via die haarwortels kan een boom vocht en voedsel opnemen.
Aan dikke wortels heeft de boom niets, die zijn er alleen maar om niet om te waaien.
Een boom van 10 jaar oud, zeker Acacia's, vormen enkele heel dikke wortels, vooral omlaag.
Bij het rooien breken die allemaal af, dat kan ook niet anders, want ze zijn vele meters lang, ongeveer zo lang als de boom hoog is.
Pas aan het einde van die dikke wortels zitten de meeste haarwortels, dus die breken ook af.

Op een boomkwekerij, verplant men de bomen regelmatig en/ of steekt met de wat dikkere wortels steeds door.
Hierdoor vormt de boom telkens opnieuw haarwortels an het einde van de afgestoken dikke wortels, dus dicht bij de stam, dus blijven die er aan zitten bij verplanten, dus is die boom dan levensvatbaar na het verplanten.

Dus nee,je Acacia's van 10 jaar oud zijn geen handel.
Wel heel goed kachelhout.