Ik heb onder me oksel kleine pukkeltjes en als ik er een openkrab komen er meer. Wat kan dit zijn?

Plzz reageer

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk een ingegroeide haartje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erythrasma
Er zijn in 1 of beide oksels roodbruine vlekken, soms vlekjes. Er is geen duidelijke schilfering. Wordt ook vaak in de liezen gezien (1 of beide liezen roodbruine vlekken, soms vlekjes). Bij Woods belichting (black light) wordt een koraalrode kleur in de plekken gezien. Wordt veroorzaakt door bacteriën en kan eenvoudig met lokale antibiotica, cremes of gels, worden behandeld. Dezelfde bacterie zorgt er soms voor dat de haren niet meer glad aanvoelen, maar ruw alsof er kleine bobbeltjes aan de haren vastzitten.

Intertrigo (smetplekken)
Irritatief eczeem. Huid-op-huid contact, warmte en schuren van de kleding kan in lichaamsplooien zoals oksels en liezen leiden tot chronische irritatie van de huid. De huid is rood, gevoelig bij aanraken en voelt soms ruw aan. Soms worden de plekken nattend en ontstaan er zelfs korstjes.

Contactallergisch eczeem
Bij allergisch contacteczeem in de oksels is er meestal sprake van contactallergie voor parfum in deodaorants. Het geeft soms flinke jeukende eczeemreacties. Via goed allergologisch onderzoek kan de oorzaak worden opgespoord.

Hailey-Hailey (ziekte van)
De aandoening begint meestal als rode vlekken met kleine oppervlakkige wondjes. Deze afwijkingen treden vooral op in de plooien van het lichaam, zoals de oksels, de liezen, de bilplooi en onder de borsten. Als de plekken langer bestaan kan verweking (maceratie) van de huid optreden. In deze verweekte rode huid kunnen pijnlijke kloven ontstaan. Bovendien kan dit vochtige, gemacereerde gebied een goede voedingsbodem zijn voor bacteriële infecties; deze kunnen ook een onprettige geur veroorzaken.

Seborrhoïsch eczeem
Er zijn pleksgewijze matig scherp begrensde schilferende rose rode plekken. De schilfers zijn wat vettig en zijn grover dan bij psoriasis. De schilferende plekken komen meestal voor tussen de wenkbrauwen en aan de huidplooi en naast de neus, soms in de oksels. Vaak ook te zien aan de haargrenzen. Bij mannen wordt seborroisch eczeem ook vaak thv het borstbeen gezien. Er is dan een matig scherp begrensde roodheid met schilfering. De plekken varieren in grootte van 1 tot wel 10 centimeter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het kunnen ook ontstoken talgkliertjes zijn.
dit kan komen door een te grote produktie van talg,
waardoor het gaat ontsteken.
even langs de huisarts gaan.