Hoe laat stopte de 1ste Wereldoorlog?! In 1918 maar hoe laat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eerst vragen naar de datum zodat je tenminste wat hebt aan de precieze tijd...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ligt ook aan de tijdzone waar je het voor vraagt :)

Antwoorden (2)

Dat was op 11 november 1918, om 5 uur 's ochtends. Toen werd in een treinwagon aan het front in het Franse Compiègne het verdrag getekend dat een einde maakt aan de Eerste Wereldoorlog.
Amadea
11 jaar geleden
De Eerste Wereldoorlog speelde zich af op verschillende fronten. Er werden in de loop van de tijd op verschillende plaatsen wapenstilstanden gesloten tussen strijdende partijen. De laatste wapenstilstand was aan het Westfront, waardoor de Eerste Wereldoorlog definitief tot een einde kwam.

Op 11 november 1918, om 5 uur 's ochtends werd de wapenstilstand getekend door de Franse generaal Ferdinand Foch en de Duitse delegatie, maar de wapenstilstand ging pas in om 11 uur. Tijdens deze laatste zes uur vielen aan beide kanten nog vele slachtoffers, terwijl de overgave al ondertekend was.

In 1919 volgde het Verdrag van Versailles, waarbij een officiële vredesovereenkomst werd getekend.

(Dit antwoord is gedeeltelijk gebaseerd op de tekst van http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_wereldoorlog )
Antoni