Van welk hout is een meerpaal gemaakt?

Dit hout rot namelijk niet in het water

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (3)

Ik denk Azobe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet toevallig dat dit meestal van Azobe gemaakt wordt. Een zeer duurzame, klasse 1, houtsoort. onderstaand wikipedia: Azobé is een bijzonder harde, zeer duurzame houtsoort, met een paarsbruine kleur. Het wordt vooral gebruikt voor zware constructies die niet alleen weer en wind moeten doorstaan, maar ook grote krachten moeten opvangen zoals sluisdeuren en palen waar schepen tegenaan kunnen varen (dukdalven, remmingwerken e.d.). In Nederland en België wordt azobé niet aangevreten door paalworm. Azobé is zwaar: meestal zal het in water zinken. Er kan veel spanning in het hout zitten: dit is met name merkbaar (kromtrekken) bij dunnere planken en palen dunner dan 50 mm, bij dikkere palen speelt dit geen rol. Het hout wordt geleverd door Lophira alata (familie Ochnaceae), een boom uit tropisch West-Afrika die tot maximaal 50 meter hoog wordt
H-Larix is de beste soort. Dat is hout met een hoge sterkte, een grote rechtheid en het is goed bewerkbaar. Ook is het hout spintvrij en harsrijk met zeer fijne groeiringen waardoor het hout van nature duurzaam is.

Tropisch hardhout is hiervoor ook een goede mogelijkheid gezien de duurzaamheid en sterkte, maar dat is duurder en moeilijker verkrijgbaar in de benodigde afmeting.

En onbehandeld naaldhout kan een alternatief zijn omdat deze palen goedkoper zijn en snel leverbaar in de gewenste afmeting.
Amadea
11 jaar geleden
we hebben ze hier niet alleen van azobe, maar de groter zijn van basralokus.