Kennen jullie nog leuke raadsels in de categorie:

1. op een planeet missen ze 1 ding (ze hebben wel appels maar geen fruit), wat is het?

2. in een schuur hangt een lamp, buiten de schuur zijn 3 schakelaars, je mag maar 1x de schuur binnen, hoe weet je welke schakelaar werkt?

Dan kan ik nog meer mensen vervelen op de komende verjaardagen :D

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Zoek eens hier op Goeie Vraag - er zijn al veel raadsels geplaatst.

Leuke raadsels, waarvan ik echter niet weet of ze hier al zijn geplaatst:

a. In een bos leven kabouters. Elke avond komen ze bijeen rond het kampvuur, daar zitten ze een uur zwijgend rond het vuur, daarna gaan ze slapen. Elke kabouter heeft een puntmuts. Sommige een rode, sommige een blauwe. De kabouters weten niet welke kleur muts ze ophebben, alleen dat ze ofwel een rode, ofwel een blauwe muts ophebben. Ze kunnen niet met elkaar communiceren. Op een dag komt een heraut van de koning, die meldt dat alle kabouters met een rode muts naar het paleis mogen komen. Kabouters met een blauwe muts die naar het paleis gaan, worden doodgeschoten. Hoe zorgen de kabouters ervoor, dat alle rode mutsen wel, en alle blauwe mutsen niet naar het paleis gaan?

b. Je hebt drie stapels (dam)stenen. Je begint met drie stapels van willekeurige grootte. Twee spelers mogen om de beurt van één (zelf te kiezen) stapel een (zelf te bepalen) aantal stenen wegnemen, maar minimaal 1. De speler die de laatste steen wegneemt, verliest. Hoe win je dit spel?

c. Nogmaals kabouters met rode en blauwe mutsen, die niet kunnen communiceren, en geen idee hebben welke kleur muts ze zelf ophebben. De kabouters krijgen de opdracht in een rij te gaan staan, naast elkaar, met links alle rode mutsen, en rechts alle blauwe. Hoe doen ze dat?

d. Een pakhuis bevat één enkele ruimte van 10 x 10 x 10 meter. Het pakhuis heeft één gewone deur, zeg van 1 x 2 meter. In het midden van het plafond hangt een dode man in een strop. Het touw waaraan hij hangt is (exclusief strop) 1 meter lang. In het pakhuis is verder niets aanwezig, dus geen ladder en geen gereedschap. De deur is van binnen stevig vergrendeld, en er zijn geen andere ingangen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? (De bedoeling is dat de aanwezigen vragen stellen, die jij met 'ja' of 'nee' beantwoordt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De overbekende natuurlijk:
Een schipper moet 3 kolen en 3 geiten naar de overkant brengen. Hij kan maar 2 dingen tegelijk meenemen. Als een geit en een kool samen zijn eet de geit de kool op. Alles moet heelhuids aan de overkant komen.
Hoe pakt hij dit aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Er zijn twee gehele getallen x en y met 1 < x < y en x+y <= 100. Aan Stefen wordt medegedeeld wat de som is. Aan Philip wordt medegedeeld wat het product is. Nu volgt dit gesprek:

* Philip zegt: "Ik weet niet wat x en y zijn."
* Stefen zegt: "Dat wist ik al."
* Philip zegt: "Nu weet ik het wel."
* Stefen zegt: "Dan weet ik het nu ook."

Op basis van deze gegevens zou jij beide getallen nu ook moeten kennen. Welke getallen zijn dit?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg leuk! Kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die kende ik ook nog niet. Morgen gelijk aan mijn zoons voorleggen, die beweren van die rekenwonders te zijn.
Je loopt op een weg en plotseling sta je voor een splitsing. Je hebt geen idee welke weg je moet nemen, de linker of de rechter. Er staat hier ook een huis. In dit huis wonen twee broers, tweelingbroers, onmogelijk om van elkaar te onderscheiden. De ene broer liegt altijd, de ander spreekt altijd de waarheid. Je mag aanbellen en ÉÉN vraag stellen. Je weet natuurlijk niet welke broer open doet, degene die altijd liegt of altijd de waarheid spreekt. Welke vraag kun je stellen waardoor je toch zeker weet welke weg je moet nemen?