Hoeveel onmogelijke combinaties zijn er voor de rubik's cube?

B.V.: Als je één randblok de kleuren verplakt of monteert, is het onmogelijk om de kubus puzzelend op te lossen.

Weet jij het antwoord?

/2500

6x9 vakjes faculteit, oftewel 54 faculteit, oftewel 54! 1x2x3x4x5x6.....x54. Toegevoegd na 11 minuten: Oh wacht, dat is inclusief de _mogelijke_ combinaties. Toegevoegd na 30 minuten: Ah... 'T is toch minder, want niet alle 54 vlakjes hebben een andere kleur. Ik vermoedt nu dat 't totale getal gedeeld moet worden door (9!x6). En daar dan de wel mogelijke combinaties (519 quintillion) vanaf. Dus: 54!/(9!*6)-519.024.039.293.878.272.000

Nul, je kan geen onmogelijke combinatie maken. Ik trap niet in deze strikvraag.

Nee, het is niet onmogelijk. Vroeger kon ik de hele kubus in ca. 1:30 min. oplossen, maar tegenwoordig weet ik niet meer hoe hem op te lossen. Maar wat jij vraagt, is dus niet onmogelijk.

Elk blokje op de cube is uniek en heeft zijn eigen positie. Wanneer je twee stickertjes van plaats wisselt heb je dus al heel snel een onmogelijke kubus. Elke wissel die niet ook twee volledige blokjes wisselt lijkt me dus al dat resultaat te hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100