ziekengeld doorbetalen in vakantie

Hallo

Ik ben in juni geopereerd en zit nog steeds in ziektewet, ben bij arboarts geweest en ook zij hebben geconstateerd dat ik nog niet mag werken
Ik zou in augustus vakantie opnemen maar zit dus nog steeds in ziektewet.
Hoeft mijn baas mijn "vakantie"weken niet door te betalen??

Bij ons is het wel zo als wij vakantie opnemen bv 3 weken, krijgen we 3 weken niet betaald, deze vakantiedagen krijgen we elke maand bij ons salaris (over het gehele jaar) uitbetaald
Maar omdat ik nu ziek ben hoeft ie deze dan toch niet door te betalen??

Alvast dank je wel!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens artikel 7:636 BW kunnen dagen waarop je aanspraak maakt op ziekengeld niet worden aangemerkt als vakantiedagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ben je ziek en kan je niet zonder toestemming van je werkgever op vakantie.
Je ontvangt dus loon over de hele periode dat je ziek bent.

De werkgever kan wel toestemming geven als blijkt dat de vakantie het herstel niet belemmert.
Hij mag dan echter niet voor al die dagen verlof afschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zult toestemming van de arbo moeten hebben of je wel op vakantie mag.
Als je gaat skiën met een gebroken been, dan mag dat natuurlijk niet.

Je bouwt vakantiedagen op. Voor elke maand werk krijg je doorgaans 2 vakantiedagen. Dus als je maar voor 50% werkt, krijg je maar voor 50% vakantiedagen.
Dat is ook zo met deeltijdwerk.

Als je dus 3 maanden ziek bent, zou je 6 dagen moeten inleveren. De meeste werknemers doen dat niet.

Trouwens als het goed is heeft jouw werknemer een ziekteverzekering voor jouw afgesloten. Het is de verzekering die jouw salaris betaalt (via je werknemer).
Op zich dus goed dat je ziek bent, wordt die premie tenminste niet voor niets betaald.