Rara, hoe kan dit?

Kim is op de kermis. Een vrouw komt naar haar toe en zegt: 'Als ik jouw exacte gewicht op dit briefje schrijf, krijg ik van jou twintig euro. Maar als me dat niet lukt, geef ik jou twintig euro.' Kim ziet nergens een weegschaal staan en denkt niet dat de vrouw haar gewicht kan raden. Toch moet ze de vrouw uiteindelijk twintig euro geven. Rara, hoe kan dat?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De vrouw schrijft de woorden "jouw exacte gewicht" op het briefje. Flauw om Kim zo voor het lapje te houden. Als ik Kim was zou ik keihard op haar tenen gaan trappen. Dat mag op de kermis.

Gewoon zeggen het gewicht van het meisje.

Tja, definieer "exact". Als het op de kilogram nauwkeurig mag zijn, dus zonder de grammen te vermelden, schrijft de vrouw alle getallen van 1 t/m 150 op het briefje. Het is haar dan gelukt Kims exacte gewicht op het briefje te schrijven, dus is Kim deze vrouw 20 euro schuldig.

Het zal waarschijnlijk zijn door "jouw exacte gewicht" op het briefje te zetten, maar het kan ook door middel van significante cijfers. Als Kim boven de 50 kilo kan worden geschat, volstaat 1 x 10^2 kilo. Dit getal volstaat voor alle waarden tussen de 50 en 150 kilo. Dit komt doordat het uit slechts 1 siginificant cijfer bestaat.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100