Raadseltje: je doet mee aan een tv show waarin je een perfecte partner probeert te vinden. Hoe pak je het aan ?

Er zijn honderd kandidaat - partners. De regels van de tv show zijn : je mag iedere kandidaat - partner 1 x interviewen. Je interviewt maar 1 kandidaat per keer. Daarna mag je de kandidaat kiezen of verwerpen. Een eenmaal verworpen kandidaat mag je nooit meer opnieuw kiezen .
Er zijn dus honderd kandidaat- partners. Dus als je ze allemaal zou interviewen en je kiest de allerlaatste kandidaat dan heb je 1% kans dat je de beste partner hebt gekozen .
Hoe zorg je dat je de grootste kans hebt om de best bij jou passende partner te vinden?

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja , in dit raadsel gaan we ervan uit dat je single bent en dat je een partner zoekt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
HONDERD mensen interviewen? Dat zal een saai TV-programma van een week opleveren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol maar het is een theoretische vraag. Het gaat erom een logische manier te vinden om de beste keuze te maken. Zoals in het leven: maken we de beste keuzes? Of hadden we het achteraf gezien beter kunnen doen.

Het beste antwoord

Euw, dit stond laatst in de NatuurWetenschap & Techniek. Kan het nu niet nazoeken, want die heb ik uitgeleend aan mijn moeder.

Als ik me goed herinner kun je je kans zo groot mogelijk maken door de eerste 32 kandidaten langs te laten komen, en ze allemaal af te wijzen. Je onthoudt hoe hoog de beste scoorde.

Daarna ga je de volgende kandidaten af. Je kiest de eerste die beter scoort dan de score die je hebt onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het goed Rotaluclac. Maar waarom is dit het beste?
Een logischere redenering zou zijn : De kans dat de beste kandidaat bij de eerste vijftig zit is even groot als de kans dat de beste kandidaat bij de tweede vijftig zit. Maar beide beste kandidaten kunnen natuurlijk ook bij de eerste 50 zitten. Of bij de tweede vijftig. Dus als je na vijftig interviews de beste kandidaat hebt gevonden, ga je door met nr 51 en zo verder totdat je de eerste nog betere kandidaat hebt . Kans is 25 % dat je de beste kandidaat van allemaal hebt gevonden.
Als de beide beste kandidaten in de eerste vijftig zaten , heb je pech... Maar je hebt inieder geval een goede kans gehad.
+10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, de redenatie kan ik nu niet achterhalen. Het kwam er op neer dat je op deze manier de hoogste kans kon scoren. Ik meen dat die kans 1/e was, met e het grondtal van het natuurlijke logaritme (2,718281828....).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd genoeg kom ik zelf aan een kans van 33 % met de 50 / 50 methode die hierboven staat beschreven...

Andere antwoorden (4)

een goede vraag stellen die alleen de beste kan beantwoorden of allen verwerpen. Of na de show de beste nog is uitnodigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerst natuurlijk alleen naar hun uitstraling en uiterlijk kijken zegt al heel veel over innerlijk! dan de mensen weg doen die je niet aanspreken.. en dan top zoveel maken.. en dan met de nummer 1 beginnen.. als je denkt ja dit is ehm de andere kandidaten 06 vragen.. en er met nummer 1 vandoor gaan;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag elke partner naar zijn nummer, naam en adres.
En stel een persoonlijke vraag.
Je neemt, om de kijkers van het programma gerust te stellen nummer honderd als partner, dumpt hem na de uitzending en belt de persoon die je het leukste leek op met het verhaal dat hij de leukste was van de 100.
Hopelijk stemt hij in met een afspraakje, anders bel je nummer 2 XD

ik vind dit best een goede oplossing XD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een partner zoek je niet, die kom je vanzelf tegen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik het mee eens! Heb te vaak naar "the bachelor "gekeken.