Bestaat er een CAO voor huishoudsters voor dag en nacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, dat noemen ze gewoon een huwelijks- of samenwooncontract :lol:

Nee, serieus, een CAO of Centrale Arbeids Overeenkomst, is in de regel het product van een uitvoerig overleg over arbeidsvoorwaarden van grotere beroepsgroepen of takken. Nu ben ik niet helemaal thuis in die materie, maar een huishoudster voor 24 uur per dag - afgezien van het feit dat ze zich dood gaat vervelen als ze alleen maar huishouden doet - lijkt me niet een heel gangbaar beroep.
Ik stel me zelfs voor dat er ook oppas- en zorgtaken bij horen wanneer je zoveel uren geacht wordt aanwezig te zijn. Eerder is er dan sprake van een baan (normale aantal uren, verdeeld eventueel over dag en nacht) met (kost en) inwoning. Plus : hoeveel uren moet ze beschikbaar zijn, wat zijn haar precieze taken, hoe mag ze haar tijd en vrije tijd indelen, hoe is de beloning, hoe is de vergoeding voor aanwezige uren zonder arbeid, hoie wordt het salaris bepaald (per uur, week, dag, jaar ? ) en betaald, welke verzekeringen zijn er geregeld, hoe zit het belastingtechnisch,....affijn, zo ongeveer alle arbeidsvoorwaarden moeten besproken en op papier gezet worden.

Vanwege de zeldzaamheid van het beroep, en de intieme verhouding in dit geval tussen opdrachtgever en werknemer, denk ik dat je samen om de tafel moet voor de onderhandelingen over de arbeidsvoorwaarden, en dat daar weinig of niets standaard over te zeggen valt.

Het enige waarmee ik het zou kunnen vergelijken is bijvoorbeeld echtparen die een huis runnen waar meerdere verstandelijk gehandicapten wonen, zoals de Thomas-huizen.(Zie link). Maar deze huisvaders/moeders 'werken' natuurlijk primair in de zorg, en niet als 'huishoudster'. Maar wellicht kun je via hen toch wat informatie krijgen over wat het 'werken voor dag en nacht, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar' precies (financieel en organisatorisch) inhoudt.