Raadsel: Op welke datum stond het onderstaand bericht in de krant?

Even een experiment met een nieuw soort raadseltje.
Wie weet slaat het aan.
Op welke datum stond het onderstaande bericht in de krant? Hoe preciezer hoe beter.

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit een grapje, of moeten we serieus gaan raden wanneer dit in de krant gestaan zou kunnen hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft niks met goeie vraag te maken toch?
AWM
14 jaar geleden
Goeievraag kent een categorie 'raadsels & puzzels'.
Naar het antwoord mag geraden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel een intelligente puzzel en ik neem aan dat Antwoordman er goed over heeft nagedacht of deze wel te beantwoorden is. @allen: Natuurlijk is deze categorie bedoeld om vragen te stellen over raadsels waar je zelf niet uit komt. Of waarvan je het antwoord weet, maar niet waarom. Als je klikt op de link "Raadsels en Puzzels" zie je dat maar weinig vragen hieraan voldoen en volgens deze richtlijn weggemodereerd zouden worden. Dat is niet leuk en komt de sfeer niet ten goede. Vooralsnog is het enige wat belangrijk is dat de vraagsteller: 1. het antwoord weet en later meedeelt bij het sluiten van de vraag
2. erbij vertelt zelf het antwoord niet weten, maar dit wel graag zou willen.
3. De vraag stelt in vraagvorm
4. Verduidelijkt wat hij van het antwoord verwacht. Wat mij betreft wordt hieraan voldaan, dus go for it!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Ik verwacht bij het sluiten wel een redenering hoe je dit opzoekt. Of nog beter, door een antwoorder gegeven ;o)
AWM
14 jaar geleden
@som: Natuurlijk geef ik een antwoord.
Ik wilde eens een vraag (raadsel) stellen die niet erg makkelijk is op te zoeken. Wedden dat mensen heel dicht in de buurt kunnen komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk idee voor de liefhebber van raadsels.
AWM
14 jaar geleden
En geraden, met de precieze datum door Fireeyedboy.
Ben benieuwd hoe hij dat heeft gevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag, en inderdaad goed over nagedacht!

Het beste antwoord

gokje:
woensdag 25 februari 1953

Toegevoegd na 16 minuten:
Mijn redenatie is de volgende:

De wedstrijden vallen beiden in het jaar 1953 volgens de bronnen op Wikipedia. In het artikel wordt verder vermeld dat er zaterdag nog vergadert wordt over de wedstrijden. Dus er moet logischerwijs nog minimaal 1 zaterdag tussen het artikel en de eerste wedstrijd zitten (ervan uitgaande dat er niet achteraf over de wedstrijden vergaderd werd).

Omdat ik geen zin heb om alle krantarchieven door te spitten is dit mijn gok.

Alleen ik vermoed eigenlijk dat zo kort dag niet vergadert wordt over uitzendrechten, dus het kan ook makkelijk een maand (of twee) eerder zijn. Maar het artikel is in ieder geval wel in hetzelfde jaar geschreven, anders zou er in het artikel wel gesproken worden over 7 resp. 22 maart van volgend jaar, of 1953 o.i.d.

Toegevoegd na 19 minuten:
Dus om het iets te verruimen: een woensdag tussen 1 januari 1953 en 26 februari 1953.

Toegevoegd na 25 minuten:
PS.: en vanzelfsprekend een 'woensdag' omdat dat als dag van schrijven in het artikel vermeld werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heel erg knap! Precies goed. +11 punten!
Hoe heb je dat gevonden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey bedankt Antwoordman! Leuk! Ik vermoed dat je mijn redenatie nog niet had gelezen voordat je dit toevoegde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam tegelijk op hetzelfde uit, dus ook een + voor mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complimenten +1

Andere antwoorden (6)

3 maart 1973?

Toegevoegd na 23 seconden:
Gewoon een gokje hoor.. Ik zou niet weten hoe je dit kan weten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk 1953
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het zal wel eerder zijn..
Ik denk dat dit bericht is geschreven tussen maandag 2 maart 1953 en en vrijdag 6 maart 1953.

Toegevoegd na 44 seconden:
Trouwens best wel leuk idee, als je van googlen houdt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Nog eens nagezocht, volgens mij is het uiteindelijk woensdag 18 februari 1953
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor 29 mei 1960

Ook zonder op te zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste live-voetbalwedstrijd op tv vond plaats op 28 april 1959. Feyenoord speelde een benefiet-wedstrijd tegen Manchester United (in 1958 verloor dit team bij een vliegtuigcrash bij München een groot deel van de selectie) die volgens Herman Kuiphof in “Vrije Geluiden” van de V.P.R.O. “honderdduizenden Nederlanders een intens mooie sportavond bezorgde”. Helaas is er beeld noch geluid (Aad van Leeuwen verzorgde het commentaar bij de wedstrijd) van deze tv-primeur bewaard gebleven, maar indrukwekkend was het niet alleen volgens Herman Kuiphof
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wedstrijd was op 7 maart 1953 tussen Nederland en Denemarken in Rotterdam. De wedstrijd tegen Frankrijk mogelijk op 12 maart 1953.

Het krantenartikel dateert dus van een woensdag voorafgaand aan de wedstrijd. Het zou woensdag 25 fabruari 1953 kunnen zijn als de KNVB de zaterdag erop vergadering heeft en de wedstrijd de week erna werd gespeeld.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het als volgt gevonden: Via google eerst de datum ingetypt: Voetbalwedstrijd 7 maart Nederland - Denemarken. Dit gaf de link naar de lijst van voetbalinterlands tussen Denemarken en Nederland en hier stond 1 x 7 maart in.

Toen heb ik gezocht op Frankkrijk Nederland 1953, weer in Google en dat leverde onderstaande bron op met foto en team.

Daarna heb ik een kalender van 1953 geopend op de stijlgids en geredeneerd met de data. Er moest minimaal 1 zaterdag voor de eerste wedstrijd zijn op 7 maart (overleg) en het artikel moet van daarvoor zijn op woensdag. De "laatste" mogelijkheid van het artikel is dan op 25 februari.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Woensdag 25 februari 1953 (kan ook donderdag 26 zijn)
De wedstrijd tegen Denemarken was op zaterdag 7 maart. 1953. De zaterdag daarvoor was het overleg tussen NTS en KNVB. In het artikel staat "woensdag".

Toegevoegd na 3 minuten:
Dat krijg je als je vergeet te "verversen"