te hard met rubberboot

Ik heb een nieuwe rubberboot/ motor combinatie gekocht 320cm 6 pk snelheid zou volgens handelaar 20km/u zijn, ook heb ik andere watersportzaken gebeld en zeiden allemaal dat voor deze combinatie geen vaarbewijs nodig is. In Haarlem worden indentieke bootjes verhuurd en staat ook bij geen vaarbewijs nodig.Onlangs werd ik aangehouden op het markermeer (open water) omdat ik tussen de 25 en 30 km/u gevaren zou hebben.Volgen mij haalt deze combinatie deze snelheid niet ( ik heb alleen de snelheid met 3 man in de boot een keer gemeten en dat was 11km/u en alleen in de boot komt hij net in planee (rubberboot planeert bij 17 km/u) Door gunstige wind en stroming zou hij misschien 22 a 23 kunnen lopen, maar dat is moeilijk na te gaan.
Voor deze geringe (mogelijke) overtreding heeft de politie mij beboet met 360 euro Er word wel eens beweerd dat het boetebedrag overeenkomt met het risico, maar 360 euro is net zo veel al 85 km/u met de auto door een 30km zone rijden, met alle gevolgen van dien, en wat zou het risico meer zijn met 3km/u extra in een rubberbootje wat mij ook 360 euro gekost heb.
Ik zou niet weten hoe ik nog respect voor de politie kan krijgen, zometeen als je 130 km/u rijd waar je 120 mag krijg je een boete van 1000 euro omdat je boven de 120 een vliegbrevet nodig heb. waar is het eind
Maar de vraag is hoe groot de kans is als ik het voor de rechter laat komen dat er een deel van de boete afgaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Ik denk dat je bij de rechter weinig kans maakt aangezien je in het bezit moet zijn van een vaarbewijs zodra je boot sneller kan varen dan 15 km/per uur. Mogelijk heeft daar ook de hoogte van de boete mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens +1
AWM
14 jaar geleden
Nee, 20 km per uur. In Nederland geldt een Klein Vaarbewijsplicht voor: * pleziervaartuigen vanaf 15 meter, en/of
* motorboten kleiner dan 15 meter die sneller kunnen varen dan 20 km per uur
Zo te zien is de boete alleen gebaseerd op 't probleem dat je geen vaarbewijs had terwijl je die wel nodig hebt bij dat bootje. Weet je bijv. wat dit bord betekent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gat in het water?
AWM
14 jaar geleden
Dat is MIJN bord! LOL
Voor laten komen bij de rechter!
Je krijgt een 'transactievoorstel', dus ZIJ moeten bewijzen dat jij te hard gegaan bent, JIJ hoeft helemaal niets te bewijzen (je moet alleen aantonen dat zij geen bewijs hebben).
Het helpt alleen niet als je bij de rechter gaat zeggen dat je jouw snelheid zelf niet kunt meten. Jij gaat bij hoog en bij laag beweren dat je domweg NIET te hard bent gegaan, dat weet je 100% zeker (de straf kan er niet hoger door worden als je dat zegt, dus wees niet bang om dit zo stellig te zeggen).

Ik ben een paar jaar geleden ter nauwer nood ontkomen aan een bon. Voor precies hetzelfde.
Agent: U voer meer dan 20 km/u en u heeft geen vaarbewijs.
Ik: Ik ging helemaal niet sneller dan 20 km, dan kan dit bootje niet eens.
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
Agent: welles.
Ik : Nietes!
(zo zijn we tien minuten doorgegaan)
Toen werd ie moe.
Agent: En, laat het niet meer voorkomen!!!
Ik: nee agent.
AWM