onderhoudsbijdrage studerende kinderen

Beste lezer,
Twee kinderen. Oudste (niet zo ijverig en nogal vrijblijvend) gaat in september naar universiteit en jongste (ijverig en serieus) volgend jaar. Beide kinderen hebben alleen recht op basisbeurs, maar gelukkig hebben we geld gereserveerd wat voldoende zou moeten zijn om ze door een 4- tot 5-jarige opleiding heen te helpen, (wanneer ze er een baantje bij nemen).
Vraag is: hoe betalen we dit? Lump sum lijkt me geen goed idee. Vind dat er een prikkel van moet uitgaan, zodat geld ook echt aan de studie besteed wordt.
En wat te doen wanneer er van studeren weinig terecht komt?
Wie heeft hier ervaring mee en / of gewoon een goed idee?

Wanneer ik voor deze vraag niet helemaal op de juiste site zit, hoor ik graag bij welk forum ik beter kan zijn.

dank,
rixt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zelf hebben wij drie kinderen, waarvan er twee inmiddels afgestudeerd zijn. De jongste heeft er inmiddels één jaar universiteit opzitten. Ook bij ons hadden de kinderen alleen recht op de basisbeurs.
Wij deden/doen het zo: Collegegeld en ziektekostenverzekering betalen wij rechtstreeks.
Overige kosten (kamerhuur, huishoudgeld en boeken worden verrekend met de basisbeurs. Het bedrag dat tekort is, betalen wij als ouderbijdrage. Kleedgeld geven we niet (wel vaak kleren in natura). Geld om uit te gaan, moeten ze zelf verdienen.
Wij betalen voor de periode die voor hun studie staat + 1 jaar extra. Halen ze het niet binnen die termijn dan moeten ze de het verder zelf betalen. De verantwoordelijkheid voor de studie ligt bij de kinderen zelf. Zij krijgen de kans geboden om te gaan studeren en als ze die niet nemen is dat hun probleem. Het gaat tenslotte om hun eigen toekomst.
De regels waren strak gesteld en zijn wat soepeler toegepast. Eén kind wisselde van studie na het eerste jaar. Het extra jaar hebben de oudste twee kinderen ruim opgesoupeerd, maar omdat de resultaten goed waren, hebben we niet al te moeilijk gedaan.
Je kunt met je kinderen om de tafel gaan zitten en goede afspraken maken over hun studiegedrag en de hoogte van de ouderbijdrage. Ook tussentijds af en toe een kleine evaluatie is zinvol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aansprekend: Verantwoordelijkheid bij kind & soepele opstelling wanneer nodig. Daarbij ervaring met verschillende kinderen en het uitgebreide antwoord.
Dank voor de moeite!

Andere antwoorden (7)

Als het mogelijk is zou ik een beloning geven per direct gehaald studiepunt. (Dus geen herkansing). Op die manier moet het kind leren voor toetsen. Het is wel zaak deze bijdrage ook niet te groot te maken, omdat dan de druk weer te groot wordt.

Een andere manier is om het kind zelf de studie te laten betalen, maar per direct gehaald vak een percentage van het schoolgeld verdrievoudigd terug te geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Rixt,
Toen ik ging studeren (ik was toen 17) kreeg ik van mijn ouders telkens aan het begin van het collegejaar het geld waar ik het dat jaar mee moest doen. Dat is handig, want aan het begin van het jaar werd ook mijn collegegeld afgeschreven.
Verder vond ik het heel fijn dat mijn ouders mij zelf de verantwoordelijkheid gaven om het geld uit te geven naar ik dacht dat nodig was. Ik wist dat ik in principe niet meer ging krijgen, en dat ik maar 4 jaar geld kreeg. Als ik langer zou studeren of studieachterstand zou oplopen was dat dus mijn eigen probleem. Ik moet zeggen dat ik het altijd fijn gevonden heb dat ze me zelf die verantwoordelijkheid lieten dragen.
Wat je met je eigen kinderen doet is misschien wel afhankelijk van hun zelfstandigheid. Ben je bang dat ze het geld allemaal ineens opmaken aan rare dingen? zeker als ze op zichzelf gaan wonen moeten ze eerst berekenen wat ze nodig hebben voor wonen en levensonderhoud voordat ze het aan andere dingen uit gaan geven, maar over het algemeen geldt: 1. Als je vertrouwen in ze hebt wordt het beloond. 2. maak afspraken en wijk daar niet van af. (dus niet zomaar meer geld gaan geven als de boeken op zijn of kindlief ineens in een grotere, duurdere kamer wil gaan wonen) 3. Houdt een vinger aan de pols; bekijk en bespreek samen de studieresultaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi voorbeeld +1
Ouders worden geacht bij te dragen aan een (4-5 jarige) studie van hun kinderen. Natuurlijk is de hoogte van het inkomen hierbij belangrijk. Wanneer dit inkomen laag is kan de student een aanvullende beurs ontvangen. Er bestaat een rekenmethode om te bepalen hoe hoog de bijdrage van de ouders moet zijn die niet voor een aanvullende beurs in aanmerking komen. De ouders kunnen weigeren maar daar moeten goede redenen voor zijn.
Toch hoor je wel dat sommige ouders de financiering van de studie vooral een zaak van hun kind zelf vinden. Echte sancties zijn er blijkbaar niet. Voor meer informatie zie link.

(TP)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rechtstreeks studiekosten betalen zorgt ervoor dat het geld gebruikt wordt zoals bedoeld. Je kun als ouder vast wel het collegegeld voor je kind betalen, en als je kind zijn/haar boeken bestelt, kan de factuur/incasso rechtstreeks naar de ouders.

Afhankelijk van hoeveel je wilt bijdragen zou je ook de huur kunnen betalen, waarbij je kind zelf beslist waar te wonen, maar jij een maximumbedrag vaststeld. Overige kosten (eten, telefoon, uitgaan, kortom: leven) kan je kind dan zelf betalen uit de basisbeurs + bijbaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vaststeld ---> vaststelt...
Onze dochter begint in september ook aan `n universitaire studie.
Waarschijnlijk blijft zij thuis wonen (gelukkig kan dit omdat we 2 universiteiten in de buurt hebben). Wij betalen haar collegegeld, boeken en ziektekostenverzekering. Ze krijg natuurlijk gratis kost en inwoning. Van haar basisbeurs moet ze haar kleding en verdere uitgaven betalen. Heeft ze meer geld nodig dan moet ze dat zelf verdienen of een studiefinanciering aanvragen.
We gaan er van uit dat ze gewoon serieus aan de slag gaat en zo niet dan kunnen we altijd nog om de tafel gaan zitten.
Bij onze zoon (inmiddels afgestudeerd) hebben wij het net zo gedaan en dat is goed bevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi

Ik studeer zelf en woon op kamers. Mijn ouders betalen de verzekering en de huur. Sinds dit jaar moet ik als een soort stok achter de deur zelf mijn collegegeld betalen, als ik het jaar haal krijg ik het terug.
Je moet er wel rekening mee houden dat een basisbeurs echt heel weinig is. De huur van een doorsnee studentenkamer is meer, en hoe kom je dan aan je eten?

Als je het collegegeld wel wilt betalen: via www.studielink.nl (waarop je kind staat ingeschreven voor haar studie) kun je aangeven de kosten in termijnen te betalen (ik geloof 10). Verder kun je je kind ook een lening laten afsluiten. Maar houd daarvan de voors en tegens in de gaten. Een lening moet je terugbetalen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben voor onze zoon het collegegeld betaald. De rest betaalde hij van een bijbaantje en extra lening. Toen hij na 5 jaar geen beurs meer kreeg hebben we de omschrijving verandert in "bijdrage levensonderhoud". Op die manier is het aftrekbaar van de belasting. Hier zit volgens mij wel een max aan, zou je even na moeten vragen.