Niks.
Er zijn wat leuke pogingen gedaan door diverse dichters (Nieuwint, Drs. P), maar dat zijn verzonnen ´onzinwoorden´ die we in de normale taal niet gebruiken. Wel leuk trouwens.

Maar net als op twaalf, zilver, slordig, nieuws, ordner, zesde, wereld, wulps, vijftig en turbo is het een eenzaam woordje, dat je niet eenvoudig in een gedicht zal kunnen opnemen zonder enige taalcreativiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Sterfst, zie gedicht van drs.P

Toegevoegd op 22-06-2009 15:28:32
als de blaad'ren vallen in de herfst, zijn alle bejaarden op hun sterfst
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een literair antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt meer als het rijmpje van Pieter Nieuwint. Drs P. heeft volgens wiki het volgende gedicht gemaakt:
De buren waren grimmig, zijn ouders diep gegriefd.
En onder zijn collega's was hij ook al niet geliefd.
De oude juffrouw Zomer, baas Voorjaar, meester Herfst.
Ze riepen driewerf schande, juffrouw Zomer het driewerfst http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijm_(stijlfiguur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cool!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet van Drs. P. maar van Peter Nieuwint
Ook Drs. P heeft inderdaad gepoogd iets op Herfst te laten rijmen : De buren waren grimmig, zijn ouders diep gegriefd.
En onder zijn collega's was hij ook al niet geliefd.
De oude juffrouw Zomer, baas Voorjaar, meester Herfst.
Ze riepen driewerf schande, juffrouw Zomer het driewerfst"
Dat daar is bedorven, maar dat is meer bedorven. En wat daar ligt, is het bederfst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan er geen één bedenken.
Mocht het om een gedichtje gaan, dan zou ik als ik jou was gewoon herfst vervangen door najaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bederft

Toegevoegd op 22-06-2009 15:33:18
Verf :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen woorden die rijmen op herft.

Toegevoegd op 23-06-2009 09:05:57
typo, moet zijn "herfst"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterf werf nerf kerf erf derf
kerst en sterft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
erfst. = de afkorting van erfstuk
kerfst. = de afkorting van kerfstok
verfst. = de afkorting van verfstank
bederfst. = de afkorting van bederfstank
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nervst. Oké, het is een Duits woord, maar waarom zou dat niet mogen? Een creatieveling zou het in een gedicht kunnen gebruiken, in een gedicht is wat dat betreft alles geoorloofd. ('(Du) nervst (mich)' betekent: 'Jij werkt me op de zenuwen.')
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je je wat dichterlijke vrijheid permitteert zou je kerst kunnen nemen, van de herst tot de kerst, iedereen zal begrijpen wat je bedoel. Out of the box denken dus.