Wat zijn de oorzaken van bloedarmoede? Waarom een sternumpunctie onderzoek en wat is gastrocopie?

Een oude vrouw van 78 jaar die nu plotseling binnen enkele maanden een chronisch bloedtekort heeft zonder dat bloed in urine, ontlasting of braaksel is. Waaraan zou dit kunnen liggen?

De internist wil sternumpunctie toepassen waar naar is hij dan op zoek?

Gastrocopie is ook een optie zegt ie.
Wil dat dan zeggen dat hij naarstig op zoek is hoe de bloedarmoede is ontstaan?

Bij dit onderzoek is ook opkomende suikerziekte gevonden.

De 78-jarige is haast nooit ziek gebruikt geen medicijnen en wordt plotseling opgezadeld met vorengenoemde zaken.

Mogen wij wat bevredigende en duidelijke antwoorden?

Met vriendelijke groeten,

Rudi

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

In je vraag staat bloedarmoede, in de uitleg bloedtekort. Dat zijn twee verschillende dingen.
Bloedarmoede is namelijk een tekort aan Hemoglobine (Hb) in het bloed. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Zie link.
Een sternumpunctie heet ook wel beenmergpunctie. Voor meer informatie hierover zie tweede link.
Informatie over gastroscopie vind je in de derde link.

Ik neem inderdaad aan dat de arts op zoek is naar de oorzaak, zodat hij weet hoe de bleodarmoede te behandelen.

Natuurlijk mogen jullie bevredigende en duidelijke antwoorden, maar daarvoor zul je bij de arts moeten zijn. Die heeft er verstand van, wij hier zijn enkel heel handig met zoeken in google en wikipedia.

Als je meer info over de verschillende zaken wil zou je zelf ook eens over het internet kunnen surfen.

Toegevoegd op 12-06-2009 10:17:46
Oh ja, en nooit eerder ziek zijn geweest zegt weinig over het ziek zijn in de toekomst. Voor alles kan zo maar een eerste keer zijn.