Blijf je bij je standpunt?

Stel, er staan 3 gesloten pakketjes voor je.
In 1 pakketje zit een waardebon van 10 miljoen.
De andere 2 pakketjes zijn leeg.

- Jij wijst een pakketje aan.
- Ik maak een ander pakketje open die leeg is.
- Jij mag opnieuw een keuze maken tussen de 2 overgebleven pakketjes.

Nu mijn vragen:

1. is de kans groter geworden om de 10 miljoen te winnen? Waarom?
2. Blijf je bij je standpunt? Waarom?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het is gigantisch tegenintuitief, maar ik zou van pakketje wisselen. Dat verhoogt namelijk wel degelijk je kans op winst. Je kunt het je zo voorstellen; ik krijg meer informatie omdat jij een pakketje openmaakt dat leeg is, jij weet dus schijnbaar wel in welk pakketje er geld zit. De kans dat ik eerst het pakketje had waar het geld in zat is 1/3 en blijft 1/3, dat betekent dus dat de kans dat het geld in het andere overgebleven pakketje 2/3 is, en ik beter voor dat andere pakket kan kiezen. Voor een meer uitgebreide uitleg, zie de link.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Driedeurenpro...

tuurlijk eerst had je 33.33333% kans nu 50% ?? simpel. en ja ik blijf bij mijn besluit!

Wisselen. Dat heeft meneer Ruys ons geleerd Toegevoegd op 03-06-2009 11:40:33 Bij drie pakketjes is de kans dat je een foute kiest 66%. Als er een pakketje wegvalt, is de kans op een foute bij wisselen maar 50%. (Bij houden blijft het 66%, daar je je keus uit drie hebt gemaakt.) Uit onderzoek blijkt dan ook dat wisselen voordeliger is. Het is een standaard wiskundig grapje.

haha, dit heb ik in de film '21' gezien. Maar ik ben vergeten hoe het ook alweer zat. Volgens mij was het zo dat je bij je keuze moet blijven.

de logica om te wiselen: Er was eerst 33% kans dat je het juist had, en 66% dat je het niet juist had. Nu weet je dat het pakketje dat geopend is geen geld bevatte. Het andere pakketje bevat daarom 66% kans op gelkd. DIe jij had 33%. Dit is natuurlijk een null situatie, die in de werkelijkheid niet opgaat, Puur statistiek.

Zoals hier al wordt gezegd, natuurlijk wordt de kans groter, deze veranderd van 0,33 naar 0,50. De kans wordt echter niet beïnvloedt door mijn keuze uit de twee overgebleven dozen. Ze leveren allebeide even veel kans op om te kunnen winnen. Om die reden zal ik bij mijn standpunt blijven, natuurlijk is dit even goed of slecht als mijn keuze alsnog veranderen, dus eigenlijk wel vreemd als je erover nadenkt.

Ja, de kans dat je daadwerkelijk de 10 miljoen wint is na het openen van het lege pakje gestegen van 33,333% naar 50%. Ik zal niet wisselen. Mijn leraar Nederlands zei vroeger altijd al: "Je eerste gedachte is vaak correct" Ik blijf bij mijn keus. Het blijft gokken. Ik zal het mezelf nooit vergeven als ik eerst de goede had en opeens toch besloten had maar een andere doos te kiezen.

Ja, je kans wordt vergroot van 33,33% naar 50%. En ja, ik blijf bij mijn standpunt omdat de eerste ingeving meestal de juiste is. Meestal, niet altijd! Maar ik blijf persoonlijk graag bij mijn eerst ingenomen standpunt.

Je kans wordt vergroot maar ik zou wel bij mijn besluit blijven, de eerste die ik in mijn hoofd heb kies ik, meestal is je eerste ingeving het beste....

ik lees het zo: je maakt een ANDER pakketje open, dus niet behorend tot de drie? dan zijn je kansen dus niet groter geworden. en of ik bij m'n standpunt blijf is lood om oud ijzer lijkt me?

Ondanks het feit dat er ineens een kans is van 2/3 dat in het andere pakje die 10 miljoen zit blijf ik toch bij mijn standpunt. De reden waarom: als het toch die ene blijkt te zijn die je als eerste had is dat nog lulliger dan dat je gewoon de verkeerde in eerste instantie had. Tenminste... dat gevoel heb ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100