Hoe kan ik makkelijk een bij / wesp / hommel van elkaar onderscheiden?

Soms zie ik wel eens zo'n beestje in mijn tuin, maar hoe kan ik makkelijk zien welke het nu is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Snel antwoord: met een foto erbij.

Bij: is rond van vorm en gericht op de bloemen.
Wesp: is langwerpig en eet zelfs vlees.
Hommel: lijkt met fantasie meer op een helicopter.

Toegevoegd op 28-05-2009 12:40:17
Via google iets over de bij gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een wesp is niet behaard, een bij en een hommel zijn dat wel. Verder is de wesp slanker en heeft hij letterlijk een wespentaille (het stukje tussen borst en achterlijf is héél dun), bijen en hommels zijn meer bolletjes.

Heeft het behaarde bolle gestreepte beest een witte kont: dan is het een hommel en geen bij. Overigens zijn er meerdere soorten bijen en hommels, het gaat hier iets te ver om ze allemaal te beschrijven. Deze herkenningspunten zijn over het algemeen wel genoeg om te weten waar je mee te maken hebt. Vooral omdat de wesp je het snelst zal steken, is die het belangrijkst om te herkennen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm... jij zegt: 'Een wesp is niet behaard.', maar kijkend naar het plaatje onder jouw antwoord, vraag ik me toch af wat datgene is, wat er rond het achterlijf van die wesp zit... (Maar toch +1)
ik ben zo bang voor wespen dat ik die heel snel herken.
bijen zijn minder gekleurt en eerder donker in aanblik dus dat zie je wel, en een hommel is gewoon de vetzak die herkennen mensen ziekelijk genoeg altijd ;-)

wesp
bij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke foto's... Krijg nu al de kriebels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja erg he heb ik ook haha
Even kort en algemeen:

Wesp: Slankst, fel geel, onbehaard.
Bij: Bruin, behaard.
Hommel: Dikste en behaardste.

Je hebt vele soorten en het klopt niet altijd wat ik hier schrijf, maar hieraan herken ik ze altijd wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een tip voor de mensen die een hekel hebben aan wespen. Veel mensen gaan op de vlucht voor een zweefvlieg. Deze zier er min of meer uit als een wesp.
Maar er zijn toch duidelijke verschillen. Hij is kleiner, minder fel gekleurd en zijn lijfje is min of meer afgeplat.
Wat nog het meest opvalt is dat hij vaak stil hangt in de lucht. Vanuit die stilstand gaat hij vaak met een hoekige beweging in een keer weer weg.

Voor onderstaand beestje hoef je dus echt niet op de vlucht.

Misschien geen antwoord op je vraag maar wel nuttige info voor wespen haters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt ik zie het ondertussen wel haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, fascinerend toch hoe zweefvliegen qua uiterlijk erg veel kunnen lijken op wespen. Aan het vlieggedrag zie ik het altijd meteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep dat klopt. Het vlieggedrag is het belangrijkste verschil.
Volgens mij is dat ook nog een verschil tussen wespen en bijen. Bijen hangen ook min of meer stil vlak voor een bloem. Een wesp kan dat volgnes mij ook niet. Heb het iig nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie tip! Ik zie inderdaad wel eens mensen wegduiken voor een zweefvlieg, en het lijkt me best zonde van de energie om bang te zijn voor zo'n beestje dat niet eens een angel heeft. Behalve het vlieggedrag kun je natuurlijk ook zien dat een zweefvlieg veel kleiner is dan een wesp. Wel slim van zo'n vlieg trouwens om zich te vermommen als wesp! Er zijn ongetwijfeld ook veel vogels die de zweefvlieg met rust laten zodra ze de strepen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger "speelde" ik wel eens met zweefvliegen. Ga ergens achter staan zodat je zweefvlieg je niet kan zien. Gooi een miniscuul steentje, eigelijk meer een gruisje, om de hoek, zo dat de zweefvlieg het kan zien. De zweefvlieg mag jou en je handbeweging dus niet zien, het vliegende gruisje wel. Je ziet dat de zweefvlieg dan meteen op het gruisje afschiet, omdat hij denkt dat het een prooi-insect is. Al heel snel heeft hij door dat hij voor de gek is gehouden, en keert hij terug naar zijn zweefplek.