Leveren verschillende soorten aardappels verschillende hoeveelheden koolhydraten?

Is het zo dat verschillende soorten aardappels een verschillende hoeveelheid koolhydraten geven als je deze eet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn een paar aardappelrassen die aanzienlijk minder koolhydraten bevatten dan de gemiddelde aardappel.
Te weten: Vivaldi en HZPC’s Adora.
Deze laatste is is onder de merknaam SunLite® bekend geworden in met name Noord-Amerika als de ‘low carb potato’.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat zal best wel, het zla niet alleen verschillen in vorm, aard, kleur en smaak, daar zal ook wel een verschil in Koolhydraten in zitten... Maar welke soort welk percentage aan koolhydraten heeft, kan ik je niet zeggen... TNO wellicht, die meten alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koolhydraten in een aardappel zijn vooral de als zetmeel opgeslagen suikers. Tussen soorten zullen zeker wel wat verschillen zitten en door te kweken hebben ze kennelijk de twee eerder genoemde rassen zo doorgekweekt dat deze minder zetmeel opslaan.

Het is wel typisch Amerikaans om te denken dat lowCarb (minder koolhydraten) ook gezonder zou zijn. Je kunt ook minder eten of afwisselender. Het eten van een bord aardappelen met een beetje jus is nog altijd gezonder dan het eten van een bord lowcarb frietjes.

Toegevoegd op 27-05-2009 15:18:46
Gemiddeld bevat een aardappel per 100 gram overigens maar 17 gram koolhydraten, 3 gram vezels en 80 gram water. Te verwaarlozen vet. Dus ik vraag me af hoe "light" die andere rassen dan wel zijn.