Raadsel: Hoe lang is deze papegaai?

Ik las dit raadsel in een boekje, maar ik kom niet uit. Inmiddels weet ik het antwoord, maar heb geen idee hoe je eraan komt. Iemand die het antwoord kan beredeneren/berekenen?

Het raadsel:

- De kop van een papegaai is 6 cm lang
- Zijn staart is even lang als zijn kop plus de helft van zijn lijf
- Zijn lijf is de helft van zijn totale lengte

Hoe lang is deze pagegaai?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

k=6 (I) s=k+½l (II) l=½(k+l+s), oftewel l=k+s (III) Uit (I) en (II) volgt s=6+½l (IV) Uit (I) en (III) volgt l=6+s (V) Uit (IV) en (V) volgt l=12+½l, oftewel l=24 (VI) Uit (VI) en (V) volgt 24=6+s, oftwel s=18 De papagaai is dus 6+24+18=48 cm lang.

lengte is x x=6+1/2x+6+1/4x dus lengte kop+lengte lijf + lengte staart Als je dit oplost krijg je: 1/4x=12 x=48 Dus lengte is 48 cm

Ik denk dat het antwoord 48 is. Zijn kop is 6 centimeter. Zijn staart is 6 cm + de helft van zijn lijf Zijn lijf is de helft van de totale lengte. Ik reken nu even met andere getallen. Ik stel zijn lijf op 1 De staart is de helft van zijn lijf = 0,5 + de 6cm van de kop. 1 (van zijn lijf) is de helft van de totale lengte. dus de resterende 0,5 lengte wordt gevormd door kop+staart deel. Kop = dus 0,25. 0,25 = dus 6 centimeter. De staart is 6 centimeter + die 0,5 die we hadden. 0,5 staat dan voor 12 centimeter. Staart is dan 18 centimeter en zijn lijf is dan 24 centimeter.

Hoi, Je kunt dit doen via een wiskundige vergelijking. je vervangt de delen door letters en je zet tussen haakjes wat bij elkaar hoort. De truc is om maar 1 letter (de variable, over te houden) Kop = K Lijf = L Staart = S ALs je de vergelijking wiskundig opschrijft krijg je dit: K = 6 (kop = 6 cm) S = K + 1/2 * L (Staart = Kop + de helft lijf) invullen: S = 6 + 1/2 * L Het lijf is de helft van de totale lengte. De totale lengte is de kop, lijf en staart samen: L = 1/2 * (K + L + S) Je vervangt nu in de onderste vergelijking de gegevens die je anders hebt opgeschreven, maar laat alle L staan. L = 1/2 * (6 + L + 6 + 1/2L) Opgeteld: L=1/2 * (12 + 1 1/2 L) Dit ga je als volgt uitrekenen door alle termen binnen de haakjes te delen door 2: L = 6 + 3/4L Je mag in dit soort vergelijkingen variablen naar de linkerkant plaatsen als je ze aftrekt: L - 3/4L = 6 (dit is precies hetzelfde, maar nu kan je de variabele aftrekken: 1/4L = 6 Hieruit volgt dat L = 24 De kop (K) was 6 De staart = 6 + 1/2 * L Anders geschreven: S = 6 + 12 = 18 Het totale beest is 48 cm lang. Toegevoegd op 27-05-2009 09:27:21 NB. Ik zie dat we met zijn drieën tegelijk hetzelfde antwoord geven ;o) Toegevoegd op 27-05-2009 09:30:01 Ik was een beetje lang bezig om alles uit te leggen, want mijn antwoord voegt denk ik verder niet zo veel toe aan de eerdere juiste oplossingen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100