Gisteravond waargenomen:Een rijinstructeur gebruikte tijdens een rijles (als bijrijder) zijn telefoon "aan het oor" in plaats van hands-free.

Is dit strafbaar? Vind je dit strafbaar?

Hij was natuurlijk niet de directe bestuurder van de auto, maar heeft wel de beschikking over o.m. de pedalen, moet de veiligheid in het oog houden en is eindverantwoordelijk.

Mijn mening is dat dit niet zou mogen.

Navraag bij de politie heeft vandaag geleerd dat men mij daar geen antwoord op kon geven......, men wist het niet.

Zou dit tot een proefproces kunnen leiden als de lesauto de fout ingaat en een aanrijding met jou veroorzaakt en wat zal de uitkomst (moeten) zijn?

Toevoeging om 18.55 uur:

Hapmaar stelt verderop in zijn/haar antwoord:
Niet strafbaar. Zie tekst.
Bronnen:
pa3ajj.nl/Mobilofoon%20en%20portofoon%20in%20auto...

Ik heb de tekst in je bronvermelding gelezen en ben het helemaal met je eens. +1.

Ik blijf het echter vreemd (en zeker niet wenselijk!) vinden dat dit blijkbaar mag.
Het komt mijns inziens de verkeersveiligheid absoluut niet ten goede.

Als je ook nog even deze site: http://www.autorij-instructie.nl/?p=28 erbij pakt, dan staat daar onder bestuurder:
"bij het les geven in de lesauto is de rij-instructeur dus juridisch de bestuurder; de leerling is de feitelijke bestuurder, maar is dus niet aansprakelijk te stellen voor fouten die hij of zij in het verkeer maakt."

M.a.w. de rij-instructeur is aansprakelijk voor de fouten die de leerling maakt.
Als hij die fout had kunnen voorkomen door NIET te bellen, ben ik toch wel benieuwd wat een (top)advocaat van de tegenpartij hiermee kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.6K

Het beste antwoord

Ik denk dat het NIET mag.

Het elders genoemde wetsartikel heeft het over degene die daadwerkelijk de besturing van het motorvoertuig ter hand neemt - de leerling dus.

Edoch, het enkele feit dat het een leerling betreft, betekent dat de instructeur moet zijn voorbereid op de noodzaak tot een ingreep. Op het moment dat de instructeur ingrijpt, is *hij* de daadwerkelijke bestuurder van het motorvoertuig.

De instructeur mag dus niet ingrijpen als hij mobiel telefoneert. Hij mag dus zijn beroep niet uitoefenen tijdens het telefoneren. De leerling mag alleen rijden als de instructeur zijn beroep uitoefent.

Ziedaar... het mag niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik denk dat een rechter er wel een handvol aan zou hebben, in de zin van wat is wel en niet strafbaar. Persoonlijk vind ik het niet kunnen omdat de instructeur vooralsnog verantwoordelijk is voor zijn leerling. Er staat niet voor niets een 'L' op het dak, dus dat betekent dat de persoon achter het stuur doorgaans geen geoefend bestuurder is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dit strafbaar. Deze lesrijder zou toch het goede voorbeeld moeten geven.
Je zou even op het internet kunnen zoeken naar meer informatie.
Je had een politie agent die het niet wist?
Ik zou nog een keer bellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de instructeur de verantwoording heeft over de auto en de leering, vind ik niet dat hij mag bellen. Hij moet allert zijn en snel kunnen ingrijpen als het fout gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is zeer zeker geen goed voorbeeld, maar voor zover ik weet is dit geen strafbaar feit...

En een zogenoemde bodemprocedure beginnen hiervoor? Ik wens je veel succes als je dit tenminste financiëel kan opbrengen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens aan, het eerste antwoord met bronvermelding, +1
Ik kan je niet zeggen hoe het juridisch zit, maar ik zou zeggen dat het mag...

Dit is een persoonlijke mening...

Wel heel scherp van je dat je dat opmerkt... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het probleem met een telefoon in de hand dat je niet meteen kunt schakelen en er twee handen aan het stuur nodig zijn voor onverwachte situaties.
Hij zit alleen zelf niet achter het stuur.

Het verbod is er gekomen door de vele gevaarlijke situaties. Zijn er gevallen uit de praktijk bekend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik eenmaal redelijk ervaren was, nam mijn rij-instructeur zijn mobiel gewoon op als hij gebeld werd.

Ik kan me niet voorstellen dat het tot een proefproces zou komen. Hij rijdt niet zelf, en is dus niet strafbaar. Hooguit misschien als hij dat doet bij een leerling die aan zijn of haar eerste of tweede les bezig is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat hij daadwerkelijk les aan het geven was, misschien zat zijn vrouw of dochter wel gewoon naast hem....

Maar ervan uitgaand dat hij les aan het geven was, vind ik het inderdaad niet kunnen, ik vindt dat hij juridisch bestuurder van de auto is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet strafbaar. Ze hebben het verboden omdat je anders niet 2 handen aan het stuur kunt hebben óf 1 hand aan het stuur en de ander om te schakelen. Rij-instructeurs hebben alleen een rem- en schakelpedaal en dus GEEN stuur. Daar komt bij dat je dus áltijd beide handen vrij hebt. Des noods kan de rij-instructeur wel schakelen aangezien je natuurlijk niet met 2 handen je telefoon vast houdt.

Desalniettemin moet je wel het goede voorbeeld geven. Toen ik rijles had had ik een instructeur die rookte als een ketter, ook niet ideaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is bewezen dat bellen an sich afleidt, of het nu handsfree is of niet. Hij zit niet aan het stuur, dus met de telefoon in de hand is niet meer of minder gevaarlijk dan met een headset/carkit.
Er zijn dan domme regels voor dat carkit wel mag en in de hand niet. Tja...