kan je al op je 17e rijlessen nemen en daarna daadwerkelijk gaan rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Het beste antwoord

De proef stond aanvankelijk voor 2010 gepland, maar...
Kreeg vandaag het bericht binnen dat de proef met begeleid rijden zo spoedig mogelijk na 1 januari 2011 in gaat, maar... uiterlijk in de zomer van 2011.
De vertraging komt door de te volgen procedure om het verkeersgedrag van begeleiders te toetsen (natrekken verkeersantecedenten) en om invulling te geven aan de maatregelen en sancties die genomen worden als 17-jarige de 'spelregels' tijdens de proef overtreden.
Helaas...(weer) nog even geduld !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, in Nederland moet je 18 jaar zijn om je eerste rijlessen te mogen nemen.

Je mag al wel op je 17e theorielessen volgen, maar dat is niet zo verstandig omdat het theorie-examen maar een jaar geldig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wordt dan inderdaad aangeraden om op 17en een half te beginnen of als je een kei in theorie bent een paar maandjes voor je 18e verjaardag. Dan kun je na je theorie gelijk beginnen met de lessen.

Moet je even kijken bij welke rijschool wat allemaal mogelijk is en dat met elkaar vergelijken. En vergeet niet naar de prijzen te kijken! Soms kan het veel duurder worden dan dat er op de site eigenlijk staat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je 17de beginnen met autorijles is strafbaar. Rijscholen die dit toch doen kunnen hun 'vergunning' bij het CBR verliezen.
Lijkt aantrekkelijk, maar nog even wachten tot de proef start is verstandiger.
Vooralsnog is het vanaf je 18de, maar.....

Er komt een proef aan (over enige tijd) waarbij je vanaf de dag dat je 16,5 jaar bent geworden op mag voor je theorie-examen-B en waarna de praktijklessen mogen beginnen als je geslaagd bent voor het theorie-examen. Vanaf de dag dat je 17 jaar bent geworden mag je examen afleggen voor je autorijbewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus, goede link trouwens !
Het klopt dat er een proef aankomt dat je op je 17e je rijbewijs kunt gaan halen alleen zit hier wel de voorwaarde aan dat er zodra je je rijbewijs hebt een ervaren bestuurder mee moet rijden. Dus ik zou gewoon wachten tot je 18e en dan lekker snel je rijbewijs halen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan op je 17e al rijles nemen. Er zijn speciale rijscholen met een groot terrein van de openbare weg af. Hier worden lessen gegeven aan 17 jarigen.

Toegevoegd na 55 seconden:
Echter kan je wel pas op je 18e examen doen en je rijbewijs op het stadhuis/gemeentehuis ophalen.