Staat de recent fiks gestegen benzineprijs in verhouding tot de huidige olieprijs?

Ik zie alweer 1.40 staan, terwijl een vat olie 60 dollar kost. Volgens mij was de benzineprijs rond de 1.60 bij een olieprijs van 150 dollar! Voor mijn gevoel moet de benzineprijs dan nu veel lager zijn. Kan Neelie Kroes dit misschien eens onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Vervoer
1.3K

Het beste antwoord

In elk geval kan niemand het uitleggen:

Begin januari kostte een liter benzine gemiddeld zo’n 1,20 euro, nu ruim 1,40 euro. Deze opvallende stijging is niet te verklaren, vooral omdat diesel en LPG slechts een paar cent duurder zijn geworden. Het prijsverschil tussen benzine en diesel is inmiddels ruim 40 cent.

Vorig jaar bereikten de brandstofprijzen nog recordhoogtes, waarbij het verschil tussen euro95 en diesel steeds kleiner werd, verhoudingsgewijs. De olieprijs heeft door de economische crisis een daling ingezet die nu aan een eind lijkt te komen. Waarom nu de benzineprijzen hevig stijgen, terwijl diesel nagenoeg even duur blijft, is niet verklaarbaar.
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er klopt inderdaad niets van, hier kost een ltr. € 1,17 en in Spanje rond € 1,10. Er wordt weer goed gestolen.Probeer Nelie eens te bellen.......;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd genoeg stijgen prijzen sneller dan ze stijgen. Peltzman heeft dit onderzocht (zie bron) en voor het eerst vastgesteld. Tot nu toe is hier binnen de economische wetenschap geen sluitende verklaring voor.
Persoonlijk zie ik wel iets in de zoekkostenverklaring (bron 2).

Toegevoegd op 14-05-2009 00:22:31
Oeps: ze stijgen sneller dan ze dalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je eerste zin vind ik al fantastisch!
Dat is inderdaad vreemd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom aan Antwoordman... Een kleine verspreking, na 33 seconden rechtgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Je liegt, het was een vertikking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verklaring is eenvoudig genoeg. Als mensen bereid zijn om een hoog bedrag te betalen, hoeven de prijzen niet naar hun oude niveau te dalen. De economische term voor dit fenomeen is "gelduitdezakklopperij" en wordt met veel enthousiasme door verschillende sectoren bedreven. @chaoticteddy: Je komt niet in de "Top 5 deze week" zonder professionele mierenneuker te zijn... ;)
Ik tank altijd voor €25,- dus voor mij maakt het niet uit wat het kost maar om het wat moeilijker te maken wil ik de wisselkoers €/$ er is bij betrekken. Vandaag 0,18% gedaald naar 1,36 na geruime tijd van stijging. In ieder geval zou dit ook van goedkoper makende invloed moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt vreselijk gespeculeerd met olie en de prijzen die we betalen aan de pomp reflecteren idd niet de prijs van ruwe olie per barrel. Internationaal zitten we erg hoog wat de prijs betreft. Komt natuurlijk ook door de hoge brandstofaccijns in Nl.

Zie bron voor een nogal schokkend overzicht van internationale prijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds kort rij ik Diesel en vind het allemaal wel prima...

De prijzen van Benzine zijn hier onevenredig hoog ten opzichte van de door ons omringende landen. Zo is er nog niet zo lang geleden een onderzoek geweest van Kassa (geloof ik) waaruit bleek dat de verkoop door Shell aan Nederlandse pomphouder 13 cent duurder was dan aan bijvoorbeeld Franse pomphouders. En dan zijn ze uitgegaan van dezelfde raffinaderij in de Rotterdamse haven...

Naar aanleiding daarvan is de prijs aan de pomp samen met de prijs van een vat olie enorm gekelderd. Wellicht toeval...

In januari, of februari zijn de prijzen van benzine aan de pomp weer behoorlijk gestegen. Maar dan door de accijnsverhoging die vanuit Den Haag geregeld word...

Het beruchte "kwartje van Kok" houdt de prijs van benzine aan de pomp nog steeds een 10 á 15 cent te hoog. En er wordt al jaren gesproken over de afschaffing van deze toenmalige noodzakelijke prijsverhoging. Maar er is niemand die dit ook daadwerkelijk aan durft...

Net als bij sigaretten gaat een exorbitant hoog percentage rechtstreeks naar de schatkist van Wouter Bos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Een vat ruwe olie vertaalt zich niet automatisch in een vat benzine. Toch is dat wel de denkfout die mensen aan de pomp maken. "De olieprijs is gezakt, dus moet ook de benzineprijs dalen", is de redenatie. Dat klopt niet."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de olieprijs stijgt, vertaalt zich dit wel in een prijsstijging. Er is dus iets vreemds aan de hand.