Wanneer mag je een fietspad blokkeren met de aanhangwagen?

Momenteel ben ik bezig met rijlessen voor e achter b, maar het is me niet duidelijk wanneer je nu wel een fietspad mag blokkeren met de aanhangwagen en wanneer niet. Persoonlijk denk ik zelf nooit, maar m'n rijinstructeur zegt dat zodra er haaientanden op het fietspad staan dat je het fietspad mag blokkeren. Ook bij rotondes mag je een vrijliggend fietspad blokkeren Na research op internet zie ik vaak de zin staan dat je nooit een fietspad mag blokkeren, dus ik weet nu even niet meer hoe deze regels in elkaar steken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Bedankt voor de huidige antwoorden.

Ik heb de vraag misschien iets verkeerd gesteld. Misschien is het duidelijker als ik er een plaatje aan toevoeg. Mag je op onderstaand plaatje het fietspad "blokkeren" omdat er haaientanden op het fietspad staan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Het beste antwoord

Je mag sowieso geen enkele weg of fietspad blokkeren.

Toegevoegd na 2 dagen:
(Na toevoeging:)
Gelet op de veiligheid mag je dat fietspad daar niet blokkeren. Dus stoppen vóór de plek waar het fietspad oversteekt, als je niet direct door kunt rijden bij het kruispunt. Heb je een auto(tje) die tussen het kruispunt en het fietspad past, dan is er geen probleem. Maar dus wel als je een vrachtwagen of auto met aanhanger hebt.

Als je 't wel zou blokkeren op die manier, kunnen fietsers halsbrekende toeren uithalen om toch over te steken. Omdat dat te verwachten is, en je dan medeverantwoordelijk bent voor een onnodige mate van gevaarzetting, mag je daar het fietspad dus niet blokkeren. Zelfs niet als 't in een theorieboek zou staan dat 't wel mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zolang er een doorbroken streep aan de rechterkant van je is, mag jij als het verkeer het toelaat het fietspad blokkeren.
Vind het alleen een verkeerd woord, want zo zorg je nml dat je het overige verkeer niet hinderd, en wanneer je op het fietspad bent, dan zie je de fietsers ook niet over het hoofd met het afslaan omdat je ze dus "blokkeert".
Snap je nog?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je mag inderdaad de fietspad blokkeren als je met je aanhanger rijdt
dat heb ik ook geleerd en dat mag zodat de fietsers niet naast je aanhanger komen te staan als jij moet indraaien omdat die een uitzwaai heeft.
De fietsers moeten dan achter je aanhangwagen wachten en kunnen pas rijden zodra jij weg bent en zo kun je geen fietsers raken.
Mijn instructeur zei dat je als je met een aanhanger rijdt de belijning op de weg niet hoeft aan te houden.{natuurlijk wel de middenstreep tussen 2 rijstroken}
veel suc6

Toegevoegd na 26 minuten:
nu na het zien van je plaatje is het antwoord nee
je mag niet gaan staan wachten met je combi op het fietspad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's niet blokkeren, da's gewoon d'r overheen rijden.
Never nooit mag je dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fietspad b.v. vlak voor een rotonde wordt regelmatig geblokkeerd. De politieauto die vanmiddag achter me stond deed het zelfs.

Toegevoegd na 16 minuten:
Je schetsje suggereert een oversteekplaats voor fietsers en geen fietspad. Ik zou niet weten hoe je met een auto met aanhanger de kruising over moet steken zonder de oversteekplaats voor fietsers te "blokkeren". Als je langzaam rijdt met b.v. een vrachtauto met aanhanger (lekker lang) blokkeer je deze oversteekplaats ook.
Dus volgens mij kan het niet anders en dus mag het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo lust ik er ook wel één... Als 't oorlog is mag je ook iemand in 't andere kamp neerknallen.