wat is boring en de slag in een motor

vor school moet ik de boring en de slag weten van een motor maar wat is de slag en de boring in een motor blok

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
5.4K

Antwoorden (3)

De boring is de diameter van de cilinder, de slag is de afstand die de zuiger omhoog of omlaag beweegt; boring maal slag maal het aantal cilinders geeft de cilinderhoud van een motor.
De verhouding van boring en slag bepalen voor een groot deel het karakter van een motor; korte slag is feller/ nerveuzer en een langere slag geeft een rustigere motor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan de hand van de cilinderboring, de slag van de krukas en het aantal cilinders kan eenvoudig worden berekend wat de totale cilinderinhoud is. Een voorbeeldje:

* Boring = 87,5 mm
* Slag = 83 mm
* Aantal cilinders z = 6

De cilinderinhoud kan als volgt worden berekend:

* aantal cilinders × slag × opp. grondvlak
* = z × (hoogte) × (opp. grondvlak)
* = z × (slag) × (1/4 × π × boring²)
* = 6 × 83 × (1/4 × 3,14 × 87,5²)
* = 2994575 mm³ = 2994,575 kubieke centimeter.

Een zescilindermotor met een boring van 87,5 mm en slag van 83 mm heeft dus een cilinderinhoud van bijna 3 liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een paar 'weetjes' over slag en boring.
Is de slaglengte groter als de boring betekend het dat het een langeslagmotor is. Zijn de maten gelijk wordt er gesproken van een vierkante motor en is de boring groter als de slaglengte wordt er gesproken van een korte slag motor of een overvierkante motor...