Volgens mij kan de snelheid er iets mee te maken hebben.

Je gaat lopend over een voetpad.
Je kunt een marathon hard lopend afleggen.
Een lange wandeling doe je te voet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klinkt wel aannemelijk
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (3)

In mijn beleving is het een gelijkwaardige uitspraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen verschil denk ik. Het kan zijn dat te voet wat ouderwetser is maar de betekenis is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als erover gesproken wordt op welke manier men van de ene plaats naar de andere is gekomen. Persoon A zegt: "met de auto", persoon B: "met het openbaar vervoer", persoon C: "op de fiets", en jij kunt als je geen vervoermiddel hebt gebruikt zeggen: te voet, lopend, of "met de benenwagen". Die laatste opties betekenen alledrie hetzelfde. Te voet is wat plechtiger, lopend is het normale taalgebruik, en met de benenwagen is schertsend.
Amadea