Waar moet ik op letten als ik een scooter koop?

Ik wil een scooter kopen van 45 km p/u

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.4K

Antwoorden (3)

Dat je 'em mooi vindt en vooral dat je 'em kan betalen. Ga niet onnozel veel lenen, daarmee ga je in de problemen komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Let er allereerst op dat de bromfiets voorzien is van een kenteken. Controleer middels het kentekenbewijs het kenteken en het framenummer. Je weet dan dat het om een eerlijke scooter gaat.

Verder is het van belang dat de scooter in goede rijstaat is ( tenzij je er voor kiest, om hem zelf op te knappen). Misschien kun je bij de koop iemand meenemen, die er verstand van heeft.

Als je via een dealer een gebruikte scooter koopt, heb je minder kans op een kat in de zak, alleen liggen de basisprijzen bij een dealer ook hoger.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Voor een nieuwe:

4takt
Neem alsjeblieft een 4takt. Loopt mooier, is zuiniger en stinkt niet omdat je niet apart olie toevoegt.

De zit
Zorg dat je lekker zit, dat is niet altijd het geval.

Merk
Neem een gerenommeerd merk, zoals Vespa (wel duur), Kymco, Piaggio of Peugeot. Neem geen Chinese kloon.

Banden
Zitten er goede banden op, of is het goedkope chinese troep. Alle banden zijn rond en zwart, maar met goedkope ga je sneller onderuit.

voor een tweedehands alles hierboven plus:

- Zit er een kenteken op
- heeft de scooter onlangs een beurt gehad
- zijn de banden nog goed
- vraag naar de aankoopbon, als de scooter gestolen is heb je een probleem als je die koopt
- is de km stand redelijk
- is het plaatwerk onbeschadigd, is de scooter niet gevallen of bij een ongeluk betrokken geweest. Kijk ook onder het zadel in de helmbak of er geen scheuren te zien zijn.
- is de scooter niet opgevoerd
- is de uitlaat goed, een nieuwe kost al snel 150-200 met montage
- loopt de motor mooi, neem iemand mee die er verstand van heeft en kan beoordelen
- lekt de motor geen olie
- doet alle verlichting het
- doet de electrische en kickstart het goed
- remt de scooter goed

En natuurlijk, betaal je niet teveel. Een particulier kan voordelig zijn maar garantie heb je dan niet.

Succes met de aankoop.