Bij het opstijgen moet het vliegtuig meestal ook een snelheid van ongeveer 70 m/s hebben om los te komen, daarna loopt de snelheid langzamerhand op tot zo’n 150 m/s. De stijgsnelheid is ongeveer 9 m/s.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een '747': 290-320 km/uur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeer afhankelijk van:
* grootte en type van het vliegtuig
* totale gewicht van het vliegtuig
* windsnelheid

Gebaseerd op deze gegevens liggen de stijgsnelheden tussen de 180 en 350 km/uur.

Gemiddeld dus 250 km/uur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een modern verkeers vliegtuig kan dat max rond de 360 km/pu zijn bij maximale belading dat is de op de grond gemeten snelheid dus niet de zgn airspeed meestal zal de snelheid echter lager zijn zo rond 300km pu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb in vliegveld in keulen gezien dat vliegtuigen snel op stijgen de snelheid is 300\km ongeveer dan komt er lucht onder de vleugels en word het vliegtuig omhoog geduwd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het starten is het voordeliger om tegen de wind in te starten, omdat het vliegtuig dan bij een lagere grondsnelheid begint te vliegen dan met rugwind. Hierdoor is een korte startbaan nodig. Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250-290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h)