Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor olie gaat er in een 4takt brommer (Skyteam Skymax,Dax replica), ik heb nu 15W-50 gehaald,maar in het boekje noemen ze 15W-40, verschil?

Wat is het verschil tussen de 15W-50 en 15W-40? Er staat 4takt olie op, dus leek me wel goed. Of is dit alleen voor moters?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
11K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik heb dit voor je gegoogled...kun je niets vinden op Google over het merk brommer wat je hebt?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ben nog ff verder gaan zoek en zag een forum over het merk brommer wat jij hebt..misschien kun je hier iets mee.
*leuke brommer trouwens*
http://www.daxforum.be/forum/viewforum.php?f=9
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tnx! Ik heb op het forum gekeken en daar wordt inderdaad weer 15W-40 genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie weet vindt je er nog andere tips of zo..altijd handig zo`n forum...
Een 15W-50 kan hogere temperaturen aan dan een 15W-40.
Dit zijn zgn. multigrade oliën, dat zijn oliën die over een groot temperatuurverschil toch ongeveer dezelfde viscositeit (dikte) bewaren. Een lage waarde hoort bij een dunne olie te gebruiken bij koud weer en een hoge voor warm weer.
Een multigrade wordt verkregen door aan een dunne olie langgerekte moleculen (polymeren) toe te voegen waardoor er ook bij hogere temperaturen voldoende smering is.
Jouw olie is dus prima tenzij je deze winter in Siberië gaat rijden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding