Waarom krijgen vrachtwagens niet het verbod om in te halen?

Deze vraag is niet gesteld om vrachtwagenchauffeurs tegen de schenen te schoppen, dat maar eerst even gezegd hebbende voorkomt hopelijk ongenuanceerde reacties.

Vrachtwagens gaan vaak inhalen en hebben dan een vaartje van enkele km meer dan de ( meestal) vrachtwagen die ze voorbij gaan. Het houdt enorm op. Hele slierten personenwagens die gewoon lekker willen doorrijden worden gedwongen om tandenknarsend te wachten tot het logge gevaarte eindelijk zijn manoeuvre heeft gemaakt.

Toegevoegd na 7 minuten:
NB Bedoeld wordt een algeheel verbod.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En niet te vergeten, de levensgevaarlijke situaties die ontstaan als je vol op de rem moet, omdat de vrachtwagenchauffeur zijn auto gewoon op de linker baan gooit. (Geldt ook wel een beetje voor auto's met een caravan erachter vind ik)

Antwoorden (5)

Er zijn hele stukken snelweg waar ze niet mogen inhalen, dus dat verbod is er wel.

Toegevoegd na 16 minuten:
Een algemeen verbod is nergens voor nodig, Nederland heeft ook nog wel rustige wegen waar het gewoon onzin zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op veel snelwegen geldt tussen bepaalde uren wel degelijk een inhaalverbod om de doorstroming te bevorderen.
Vrachtwagenchauffeurs rijden veel op de cruise control omdat ook zij graag gewoon door willen rijden en optrekken en afremmen met een vrachtwagen kost gewoon veel tijd en brandstof en dus komt het voor dat ze soms maar met een paar km verschil inhalen.
Gewoon even een kwestie van geduld hebben denk ik dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
File moeten rijden achter een inhalende vrachtwagen kan behoorlijk irritant zijn. Daarom is op sommige plekken al een inhaalverbod ingesteld ( soms geldt het inhaalverbod alleen voor bepaalde tijdstippen.

Het gaat echter te ver, om algeheel inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen, dat geldt voor overal en altijd. Vrachtwagenchauffeurs zitten heel hun werkdag op de weg en hebben een bepaalde druk, om op tijd op hun bestemming te komen ( denk bijv aan klanten die bevoorraad moeten worden, maar ook aan de rijtijdenwet). Het is dus voor hun van belang dat ze zo veel mogelijk door kunnen rijden. Echter ook vrachtwagens kunnen te maken krijgen met verkeer voor hun dat hun ophoudt, doordat de voorganger langzamer rijdt dan de max snelheid. Zou niet goed zijn, als ze verplicht worden, om hier dan de rest van de reis maar achter te blijven plakken, omdat ze nooit mogen inhalen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
A) hoe langer transport erover doet om materiaal af te leveren hoe meer jij dat in je portemonee gaat merken., Tijd is ook jouw geld.
B) Ook het inhalen van vrachtauto's door personenauto's gaat erg langzaam men gaat namelijk pas gas geven als men er voorbij is.

De enige oplossing zou apate banen zijn voor vrachtauto's en personenauto's
Het is gewoon te druk op de weg.

Files, worden meer door personenauto's veroorzaakt dan door vrachtwagens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas zijn er ook nog veel personenwagen bestuurders die 80-85 op de snelweg rijden, als de chauffeurs gewoon inhalen dan krijg je ook niet van die lange slierten waardoor je bijna niet kunt in/uitvoegen, door af en toe in te halen krijg je toch meer spreiding,ook al is het soms met een paar km p u verschil, en waar maken personenwagen bestuurders zich druk om, zij geven even gas en rijden weer op snelheid, als ik met name in het buitenland bv de Moezel in de klim zit, haal ik ook in om wat snelheid te houden, anders zak ik met 42 ton terug naar 30 km pu