Waarom heb ik op de heen- en terugreis op de fiets altijd tegenwind?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer
7.7K

Het beste antwoord

Omdat je alleen wind die recht van achteren komt en maximaal 30 graden naar beide zijden afwijkt als "wind in de rug" ervaart. Alle andere windrichtingen ervaar je als hindelijk bij het fietsen, ofwel "wind tegen". Hiervan is sprake bij de overige 300 graden waaruit de wind kan waaien.
Sec wiskundig, dus bij uitsluiting van de weerstatistische gegevens, zou je dus kunnen stellen dat in 83,3% van de gevallen sprake is van "tegenwind"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat lijkt maar zo, dat is een soort principe van pessimistische mensen, die altijd denken dat ze het zwaar hebben.
Het voelt vaak ook inderdaad zo. De lucht en jij hebben een andere snelheid, jij gaat doorgaans sneller dan de lucht. Eigenlijk bots je dus constant tegen de lucht op, omdat die niet zo snel gaat als jij. En dat voel je. Je voelt dus de relatieve snelheid (lees: het snelheidsverschil) tussen jezelf en de lucht om je heen. En dan denk je: wind.

Overigens draait de wind inderdaad ook echt wel eens, en dan kun je net de pech hebben dat je er twee keer tegenin fietst. Maar statistisch gezien is de kans dat dat 'altijd' zo is, vrij nihil.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier wordt deze vraag leuk uitgelegd!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is onwaar. Het is ook mogelijk dat je op de heenreis tegenwind hebt en op de terugreis wind mee. Echter is het zo dat wind die van de zijkant komt ook zorgt voor meer wrijving, dus daarom is het mogelijk dat je op zowel de heen- als de terugreis harder moet trappen dan bij windstil weer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen onthouden vervelende ervaringen beter dan prettige ervaringen. Tegen de wind in fietsen wordt als vervelend ervaren en onthoudt je dus beter, klaarblijkelijk. Als het op de terugreis lijkt alsof je wederom wind tegen hebt (je kunt dit ook al ervaren als de wind van de zijkant komt, of als de wind aan het draaien is) dan zal dat je gevoel alleen maar versterken en zul je er naar neigen te denken dat je altijd wind tegen hebt.
Vergeet echter niet dat er ook dagen zijn dat er heel weinig wind is, of dat het er zelfs op lijkt dat je zowel op de heen- als op de terugreis wind mee hebt! Maar zoals gezegd, veel mensen vergeten dergelijke prettige ervaringen (of ervaren het als 'normaal' dat alles meezit) en onthouden alleen de dagen dat men "wind tegen heeft"... Je kunt dit stukje tekst overigens ook toepassen op gedrag en ervaring van mensen op heel andere gebieden. Waarom rijdt mijn trein altijd te laat (men vergeet dat hij negen van de tien keer op tijd rijdt)? Waarom neemt hij zijn telefoon nooit op (hij neemt heel vaak zijn telefoon wél op)?
Don't be negative, be positive! Zie de dingen die wel goed gaan, en hecht daar waarde aan. Als de wind in je rug waait, bijvoorbeeld (-:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat hoort zo , dat heb ik ook altijd .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt niet, het is de wrijving die zorgt dat het lijkt alsof je tegenwindt hebt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt niet, het is de wrijving die zorgt dat het lijkt alsof je tegenwindt hebt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt niet, het is de wrijving die zorgt dat het lijkt alsof je tegenwindt hebt