Tips om met de caravan te rijden?

Wij gaan dit jaar voor de 1e keer met de caravan op vakantie naar Italie.Wie heeft er goede tips om met een caravan te rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk! Wij hadden die pimeur vorig jaar en het is ons goed bevallen. Persoonlijk vind ik het prettig om het rustig aan te doen en vooral rechts te blijven rijden (in ieder geval niet constant van rechts naar links en weer terug). Wij plannen zelf altijd een of meer tussencampings in, liefst met een zwembad en zorgen dat we er tussen 13:00-14:00 aankomen. Dan begint de vakantie goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wij zijn 5 jaar op rij naar turkije geweest met het vliegetuig maar we wilden iets anders
heb je toevallig een site waar je die tussencampings kan vinden die op je route liggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik gebruik zelf altijd www.eurocamping.net maar daar kan je niet op een handige manier tussencampings zien. Ik rij zelf altijd maximaal 6 uurtjes en dan heb ik geen zin meer. Dus ik plan de eerste camping op zo'n 500-600 km. Op eruocamping kan je wel op de kaart klikken en gebieden aanwijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een tip: Koop een leuke hangmat (Bij Ikea hebben ze nu een brede en bij de campingwinkels hebben ze speciale bevestigingsmaterialen om een hangmat te bevestigen. Heeft niet veel met de carvan te maken, maar je kunt nu eenmaal meer meenemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je

Het beste antwoord

Kijk even naar het max. gewicht dat staat op het regiestratiebewijs.
Bij twijfel even naar de weegbrug, een caravan kan gauw te zwaar zijn.
Zet zware spullen in de auto en/of plaats ze in de caravan op de vloer bij de assen zoveel mogelijk verdeeld over L. en R.
Doe handdoeken enz. om en tussen het serviesgoed, voorkomt rammelen en stukgaan.
Om gewicht te besparen kun je het beste het waterressevoir vullen op de plaats van bestemming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

- Niet te snel
- Pauze houden
- Bergroutes zijn mooi, maarals je auto niet sterk genoeg is gevaarlijk & frustrerend: Caravan op de camping zetten en met de auto alleen de route rijden
- Dakraampje dicht voor je gaat rijden
- Caravan 'handzwaar' balanceren: Je moet de caravan met de hand op je trekhaak kunnen tillen, anders ligt er te veel gewicht voorin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens vooraf op een parkeerplaats of je acheteruit 100 meter kan rijden en of je achteruit een bocht kan maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En bedenk als je moet keren en je hebt geen ruimte, wieltje uitdraaien, caravan loskoppelen en met de hand draaien. Zelden nodig, maar toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk goed of je een goede combi hebt tussen auto en caravan. Gewichten moeten goed zijn.
Er moet meer gewicht voorin de caravan dan achter. Als de banden ouder zijn dan 5 jaar, vervangen!! Laat de remmen controleren. Als de "schokbreker" op de koppeling versleten is dan remt de caravan te hard en dat kan brand veroorzaken. (zeker in de bergen)

GA NIET OP PLAATSEN STAAN WAAR VRACHTWAGENS HOREN TE PARKEREN!! Wij hebben te maken met de rijtijdenwet en een caravan niet. Ergernis nr 1 voor een internationaal chauffeur....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rechts houden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zorg dat je lading in je caravan goed verdeeld is en niet zwaarder dan de trekkende voertuig bv de auto is 1500kg en de caravan is 1100kg dat is een verschil van 400kg en dat mag je nog laden in je caravan. Je mag niet meer dan 1/5 deel aan gewicht op je trekhaak hebben. Dit zijn de belangrijkste punten waar je rekening mee moet houden. Je mag maar max 90 km/u rijden met een caravan/aanhanger, en verder rekening houden met bochten want die moet iets ruimer nemen. En verder als je alles aan gewicht goed verdeeld heb en de bandenspanning goed is dan volgt de caravan vanzelf en heb je er bijna geen omkijken meer aan. En neem ongeveer na 4.5 uur 45 min pauze of na 2 uur 15 tot 30 min pauze want je valt dan wel onder de catagorie vrachtwagen wat heel veel mensen niet weten.