Wanneer werd de eerste rotonde in Nederland aangelegd?

Tegenwoordig zijn er ontzettend veel rotondes.
Maar sinds wanneer hebben we eigenlijk rotondes in Nederland?
(ik weet uit mijn jeugd nog, dat mijn vader bij iedere nieuwe rotonde zei: "Kijk, er was weer een ambtenaar aan wie ze een passer hebben gegeven)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.6K

Het beste antwoord

Ik weet wel dat er enige tijd geleden (ca 45 jaar zeker) het knooppunt Oudenrijn bij Utrecht een rotonde was.
Of dat de eerste rotonde was weet ik niet, maar er waren er toen nog niet zo veel...
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wiki zegt 1939. Dus het zou de eerste kunnen zijn. Of heet zo'n grote rotonde eigenlijk een verkeersplein?
itsme
13 jaar geleden
verkeersplein en rotonde zijn twee verschillende dingen. Ik weet niet meer exact wat het verschil is, maar het had te maken met de voorrang, of je voorrang kreeg als je er op kwam of als je voorrang kreeg als je er al op reed. Tegenwoordig zijn alle rotondes voorzien van voorrangsborden en is het altijd zo dat je voorrang moet verlenen aan het verkeer dat al op de rotonde rijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen fietsers hebben bij de ene rotonde wel voorrang en de andere niet.
itsme
13 jaar geleden
Klopt... en klopt niet. De positie van de fietser is niet goed geregeld, omdat de rotonde gezien moet worden als een doorgaande weg. (Auto)verkeer dat afslaat, moet (omdat ze rechtsaf gaan terwijl de fietser rechtdoor gaat op de rotonde) de fietser voorrang verlenen, zelfs als daar door bebording de fietser 'uit de voorrang' is gehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms staan er in die situatie haaientanden op het fietspad, zodat de afslaande auto tòch voorrang heeft. Verwarrend allemaal.

Andere antwoorden (1)

Oorspronkelijk werden rotondes vooral aangebracht op grote en drukke kruisingen. Deze rotondes (ook wel: verkeerspleinen) hadden vaak meerdere rijstroken.

[Een rotonde is een verkeersplein, maar een verkeersplein is niet altijd een rotonde. Een rotonde is dus een speciaal geval van een verkeersplein.]

Een verkeersplein in oorspronkelijke betekenis is een kruising van wegen. Vooral op de rijkswegen zijn verschillende belangrijke verkeerspleinen. De naam plein is ontstaan doordat deze knooppunten in het verleden vaak als gelijkvloerse kruising of rotonde waren uitgevoerd.

Op deze rotondes was geen voorrangsregeling aangegeven met verkeerstekens. Dat betekende dat verkeer van rechts, ofwel verkeer dat de rotonde opreed, voorrang had.

Deze traditionele rotondes zijn in Nederland zeldzaam geworden doordat nieuw aangelegde rotondes haast altijd voorrangsrotondes zijn en bestaande traditionele rotondes meestal op enig moment omgebouwd worden tot voorrangsrotonde: het verkeer dat de rotonde oprijdt moet voorrang verlenen aan het verkeer op de rotonde.

Het eerste verkeersplein als kruising van rijkswegen in Nederland was Oudenrijn.
Wat ik vind is het jaartal 1959.
Hier de geschiedenis met foto's
http://www.autosnelwegen.nl/asw/tb/frames.html?/asw/tb/a1959.htm