Gaat je verplichte WA verzekering stilzwijgend over op je nieuwe auto?

Stel, je koopt een nieuwe auto en je ruilt je oude in.
Pas twee weken na de overdracht geef je dit door aan je verzekeraar.
Maar intussen maak je wel schade. Ben je dan gedekt of rij je in feite onverzekerd rond?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Als je een andere auto koopt meld je je eerst aan bij je verzekeringsmatschapij. De verzekeringsmaatschapij zegt dan "uw verzekering gaat in wanneer u de auto afhaalt" en stuurt u een offerte waar u binnen ca. 7 dagen moet beslissen of u hier gebruik van wilt maken. Intussen kunt u ook bij een andere maatschapij een offerte aanvragen. Dus ga nooit rijden als u dit niet gemeldt hebt!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee zo werkt het niet, je zal toch echt zodra je in die auto gaat rijden deze verzekerd moeten worden. Het kenteken van de auto is dus eigenlijk de verzekeraar. Je rijdt dan dus onvezekerd rond en loopt kans op een bekeuring !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan rij je onverzekerd rond. Bij het afhalen van de nieuwe auto, gewoon even je verzekeraar bellen en dan kan het telefonisch worden geregeld (in iedergeval bij Ohra).

Onverzekerd rijden is erg kostbaar. Een boete komt automatisch bij jou terecht en als je schade rijdt, dan mag je zelf voor alle kosten opdraaien (en dat kan oplopen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je een andere auto koopt dan moet je dat binnen een etmaal melden bij je verzekering op de dag dat je de eigendomspapieren in handen heb...

Als je dit te laat doet dan kunnen er wel eens problemen optreden bij de RDW, verbond van verzekeraars etc. als centrale registratie organisaties...

De enige keer dat je dit niet door hoeft te geven is wanneer je jouw auto inruilt tegen een auto met full operational lease. Deze is dan door de leasemaatschappij verzekerd. En hier heb je dan geen omkijken naar...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan ben je zeker onverzekerd aan het rondrijden, je verzekering is namelijk aan een nummerplaat (en dus auto) gekoppeld en niet aan een persoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet inderdaad je verzekeringsagent bellen.
Onverzekerd rondrijden, en dan bij een botsing betrokken raken, dat wil je echt niet meemaken.

En dan bellen vóórdat je instapt en wegrijdt. De proefrit voorafgaand aan de verkoop is op risico van de dan rechtsgeldige eigenaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent dan inderdaad onverzekerd. En let op: dat betekent niet alleen dat je niet in de auto mag *rijden*. Een auto mag alleen onverzekerd zijn als:
1. De auto staat niet op de openbare weg.
2. Het kenteken is tijdelijk geschorst.

Als één van beide niet het geval is, kun je rekenen op een flinke boete.