Waarom springen stoplichten soms op rood om vervolgens direct weer op groen te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
2.8K

Het beste antwoord

De stoplichten reageren tegenwoordig bijna allemaal op het verkeer. En als er een gat valt in het verkeer dan "denkt" het stoplicht dat er geen verkeer meer is en springt op rood. Op die manier kan hij sneller weer op groen springen voor verkeer vanuit een andere richting.
En als jij uit diezelfde richting komt kan het zijn dat hij voor je neus dan meteen weer op groen springt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Om de snelheid er uit te halen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet erg milieuvriendelijk helaas.
Afremmen en opnieuw weer gas geven om vaart te maken.
Je kunt beter in een gelijkmatige snelheid blijven rijden.

De bedoeling is vast goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om te zorgen dat mensen niet hard over de kruising rijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snelheid dempen, maar wel degelijk ook software bugs. Of beter gezegd, software beperkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Huidige verkeerslichten springen op rood als ze constateren dat er een gat valt nadat een rits auto’s het kruispunt is gepasseerd. De informatie krijgen ze van meetlussen in het wegdek. Vervolgens mag een ander verkeerslicht op groen. De volgorde waarin dit gebeurt, is van tevoren ingesteld. Ook zijn er maximale tijdsduren bepaald voor groen licht, afhankelijk van hoe druk het gemiddeld is op de wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
Dit is niet echt een antwoord op de vraag he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@itsme: en waarom dan niet?
itsme
13 jaar geleden
omdat hier gevraagd wordt waarom een stoplicht direct nadat het op rood gaat, weer op groen springt.
jouw antwoord gaat juist in op de situatie dat dat niet kan gebeuren omdat de hele cyclus moet worden afgewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is maar net hoe je de vraag leest. Al 5 plussen dus ik hoop dat de vraagsteller er toch iets aan heeft.
itsme
13 jaar geleden
Ik gun je de plusjes van harte, en inderdaad: het is maar net hoe je de vraag leest. Als je hem niet goed leest, is het wel een aardig antwoord omdat het ook over verkeerslichten gaat. Als je de vraag wel goed leest, is het antwoord fout.
Ongeacht of je 5, 10 of 100 plusduimpjes krijgt en of het als beste antwoord gekozen wordt.
maar nogmaals: de plusduimpjes gun ik je van harte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het moge duidelijk zijn dat het niet om de plusjes gaat. Het gaat er om dat de vraagsteller er iets aan heeft, en ik denk dat dat het geval is. Vandaar mijn antwoord.
Dat gebeurt alleen als er weinig verkeer is en het een verkeersregelinstallatie is die reageert op detectielussen.
Als er geen auto's de kruising meer naderen, gaan alle lichten op rood (van alle richtingen uit).
Kom jij dan aan, dan wordt dat gedetecteerd door een meetlus in het wegdek een stukje voor het verkeerslicht. En dan kan het licht direct op groen springen omdat de andere lichten al op rood staan.

Dat zal dus niet gebeuren als het drukker is, want dan wordt gewoon het programma afgewerkt van de VRI. En als er ergens geen fietser, voetganger of auto vandaan komt, dan wordt die cyclus overgeslagen.
13 jaar geleden
Dan zit er zowel een tijdschakeling als een sensor in... de tijdschakeling laat 'm op rood springen, maar de sensor geeft een signaal van jouw komende voertuig, en dus springt ie weer op groen...
Dit gebeurt alleen als er bij de andere richtingen niemand staat, anders gaan die voor...