CS: Centraal Station.
NS: Nederlandse Spoorwegen.

Dus: NS is het bedrijf dat treinen laat rijden, CS is het grootste station in een plaats waar meer dan één station is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CS is centraal station ; vaak het grootste station in een plaats met meerdere stations, waarvan er dus een het centrale, grootste, belangrijkste station is.
De overige stations zijn dan gewone stations van de NS, de Nederlandse Spoorwegen. Maar de centrale stations zijn natuurlijk ook gewoon van de NS. Alleen dan wordt de afkorting vermoedelijk te lang (NSCS / CSNS). Zo volstaat het prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, nu snap ik pas waar deze vraag waarschijnlijk vandaan komt: in bussen en trams wordt het station vaak omgeroepen als 'station NS'. Is dat toevallig het Centraal Station, dan kom je het station binnen en zie je op de borden boven de perrons bijvoorbeeld 'Rotterdam CS'. Uiteraard is, zoals jij al zegt, Rotterdam CS een NS-station, en wordt dus precies hetzelfde station bedoeld.
Het ene ligt centraal (meestal centrum) en het andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
verschil...
Centraal Station: CS
Nederlandse Spoorwegen: NS

ook het centraal station wordt vertegenwoordigd
danwel er rijden treinen van de nederlandse spoorwegen
het centraal station is vaak het station middenin de stad.